Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Słabe ładowanie w instalacji 6V
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 18:39, 14 Lip 2012    Temat postu: Słabe ładowanie w instalacji 6V

Proszę o pomoc w temacie - kupiłem synowi S51 6V na platynkach i niestety mam problem z ładowaniem i światłami. Napięcie na cewce świateł przednich jest tak małe, że żarówka ledwie świeci, ładowanie jest na poziomie 1,9V. Kupiłem nową cewkę ładowania, ale po jej zamontowaniu zginęło wszystko, nie świeci nawet pozycja i stop z tyłu.
Poprawiło się napięcie na ładowaniu, ale z układu prostującego wychodzi prąd zmienny - czy prostownik jest spalony?
Czy kupić cały nowy układ zapłonowo-ładujący + prostownik?
Co może być powodem takich objawów? (simek podobno stał 3 lata, wymieniałem simmeringi na wale bo nie chodził).
Pozdrawiam.
Tomek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 19:50, 14 Lip 2012    Temat postu:

Przede wszystkim dobrze jest posługiwać się schematem instalacji. W tym przypadku będzie to ten: http://www.akf-shop.de/moser/s50b1.pdf
Tłumaczenie niemieckich nazw: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/schematy-elektryczne-seri-s-i-sr,1622.html
Obwody zasilające światło przednie i ładowania są oddzielne, zatem można to rozbić na 2 problemy:

1. Ładowanie
Napięcie na wyjściu prostownika ma być zmienne a dokładniej pulsujące dodatnie, bo prostownikiem przy inst. 6V jest pojedyncza dioda. Jest to prostowanie jednopołówkowe: http://e-fizyka.info/index.php?t=13&id=448&opis=Dioda-jako-prostownik-jednopolowkowy
Należy je mierzyć na zakresie pomiaru napięcia stałego, przy czym taki pomiar na samym wyjściu prostownika (odłączonym od bezpiecznika) jest mało dokładny a wynik trzeba pomnożyć x 3 aby otrzymać napięcie szczytowe połówki sinusoidy. Cewka ładowania ma 2 odczepy i do ładowania jest kabel czerwono-żółty.
Sam prostownik można łatwo sprawdzić miernikiem na zakresie z symbolem diody, podłączając się do odłączonych 2 przewodów: czerwonego i zielonego (albo zielono-czerwonego). Miernik powinien pokazać "1" przy jednym podłączeniu, a wartość 400..700 przy odwrotnym podłączeniu kabli miernika.
Gdyby prostownik był uszkodzony, to od razu powinno spalić bezpiecznik na plusie akumulatora.
Ładowanie najprościej sprawdzić poprzez pomiar napięcia na aku: przy dodaniu gazu napięcie powinno wzrastać. Niestety mierniki cyfrowe lubią wariować przy pomiarze: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/zaklocenia-pracy-miernika-uniwersalnego,29673.html#355171
Zrób sobie takie pomiary i zobacz.
Z tej samej cewki, tylko innego odczepu (szaro-czerwonego, patrz schemat) jest też zasilane światło tylne pozycyjne oraz "stop". Najprościej sprawdzić jej "wydolność" podłączając do masy i do tego kabla żarówkę 6V/21W (stop). Powinna dobrze świecić przy wysokich obrotach silnika.

2. Światło przednie.
Z wiązki kabli z silnika kabel czerwono-biały jest z cewki świetlnej (patrz schemat). Tu najprościej jest zrobić podobnie, jak ze stopem: podłączyć żarówkę z lampy przedniej (albo tej 21W) wprost do tego kabla odłączonego na chwilę od stacyjki (jej styk 59). Jeśli świeci mocno, to znaczy, że problem leży "po drodze" pomiędzy stacyjką a lampą (np. brak dobrego styku na konektorach). Trzeba też sprawdzić o jakiej mocy i napięciu jest przednia żarówka (ma być 6V/25W) oraz, czy jest dobrze podłączona (ma 3 styki i można się pomylić). Od lampy kabel do masy biegnie pod bak. Dostęp jest utrudniony ale można chwilowo podłączyć inny kabel od lamopy do masy i zobaczyć, czy będzie poprawa.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:17, 17 Lip 2012    Temat postu:

Właśnie założyłem nowy iskrownik z kompletem cewek i wszystko działa. Kupiłem też nowy prostownik i stała się rzecz dziwna - nie ma światła pozycyjnego i oświetlenia licznika, wygląda że spaliła się cewka ogranicznika prądu na światło tylne...
Dlaczego?
Na starym prostowniku tylne światło ledwie bliszczy...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 12:44, 18 Lip 2012    Temat postu:

Cewkę możesz sprawdzić omomierzem, choć byłoby to dość dziwne gdyby się spaliła, bo jest nawinięta drutem o średnicy ok. 0,2mm który trochę amperów powinien wytrzymać. Nawet gdybyś podłączył do aku i zrobił zwarcie, to spaliło by najpierw bezpiecznik.
Obejrzyj dokładnie tą cewkę, może urwał się któryś z kabli połączeniowych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 17:09, 18 Lip 2012    Temat postu:

Syzyf napisał:
Cewkę możesz sprawdzić omomierzem, choć byłoby to dość dziwne gdyby się spaliła, bo jest nawinięta drutem o średnicy ok. 0,2mm który trochę amperów powinien wytrzymać. Nawet gdybyś podłączył do aku i zrobił zwarcie, to spaliło by najpierw bezpiecznik.
Obejrzyj dokładnie tą cewkę, może urwał się któryś z kabli połączeniowych.

Nie, cewka jest OK, bo bezpośrednio podłączone światło świeci poprawnie.
Problem jest z prostownikiem, a raczej z jego częścią odpowiedzialną za ograniczenie prądowe światła pozycyjnego, przynajmniej ja tak rozumuję.
Ogranicznik jest po to, żeby w momencie załączenia światła STOP nie rozłożyło mocy na dwie żarówki.
Co zrobić domowym sposobem aby to działało?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 17:26, 18 Lip 2012    Temat postu:

Pisząc "cewka" miałem na myśli właśnie ten ogranicznik napięcia w prostowniku. Powinienem napisać "dławik" ale moje uwagi odnosiły się do tego elementu. Jego zadaniem jest zapobieganie przed spaleniem się żarówki tylnej 5W na wysokich obrotach.
Czy na pewno ten dławik jest uszkodzony? Jakie kolory mają kable ogranicznika?
W przypadku spalenia można spróbować ten dławik przewinąć drutem o podobnej średnicy. Albo w ogóle go pominąć i zobaczyć, czy będzie paliło żarówkę tylną - może akurat nie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 18:23, 18 Lip 2012    Temat postu:

Kolory kabli są popielate z czarnym paskiem.
Żarówka po ominięciu dławika się nie pali, ale STOP mocno reaguje.
Na starym układzie żarówka świeci bardzo słabo.
Zastanawiam się żeby założyć tam LED-y.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:13, 18 Lip 2012    Temat postu:

zywiol.tom napisał:
Żarówka po ominięciu dławika się nie pali, ale STOP mocno reaguje.

Skoro ominięcie dławika (czyli zastąpienie go zworą z kawałka drutu) nie przynosi poprawy, to przyczyna nie tkwi w dławiku, tylko w samej lampie, kablach, konektorach itp. Światło "stop" i pozycyjne tylne są zasilane z tego samego źródła prądu, czyli jednego z odczepów cewki ładowania. Skoro "stop" świeci dobrze a pozycja nie, to znaczy że do żarówki nie dociera napięcie albo ma słaby styk z masą.
Podłącz sobie osobne tymczasowe kable do samej żarówki pozycyjnej (5W), zasilając ją z cewki ładowania - jeśli będzie świeciła dobrze, to znaczy że coś słabo kontaktuje. Może masz słabą masę na tylnym błotniku (za duża rezystancja przejścia między silnikiem a błotnikiem). Możesz wtedy pociągnąć dodatkowy kabel masowy od silnika albo punktu masy w lewym schowku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:53, 18 Lip 2012    Temat postu:

Ominięcie dławika kawałkiem przewodu daje oczywiście efekt w postaci normalnie świecącej żarówki. Problem leży na pewno w dławiku, ponieważ jeśli podłączę żarówkę zaraz do zacisku nr 59b, czyli wychodzącego z dławika, żarówka nie świeci. I to jest nowiutki dławik... Na starym żarówka ledwie świeci. Czy można w inny sposób zmontować coś na wzór dławika?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 8:49, 19 Lip 2012    Temat postu:

Acha, ja zwrot "żarówka się nie pali" zrozumiałem jako "żarówka się nie świeci" Wink (1)
Nadal wydaje mi się, że spalenie się tego dławika jest mało prawdopodobne, bo nie słyszałem o takim przypadku. Czy zrobiłeś jego pomiar omomierzem i obejrzałeś go z zewnątrz? Czy on ma jakieś zewnętrzne objawy spalenia się (okopcenie)?

Gdyby żarówka 5W się przepalała na skutek za wysokiego napięcia, to można dławik zastąpić diodą prostowniczą. W poniżym temacie jest schemat podłączenia ze sprawnym dławikiem ale można go usunąć, tzn. podłączyć diodę wprost pomiędzy styk potrójny a styk 59b stacyjki:
http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/cewka-12v42w-prawidlowe-podlaczenie-instalacji-pali-zar,29633.html#354866
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:10, 25 Lip 2012    Temat postu:

Przepraszam, że tak późno, ale dzięki wielkie Syzyf!!!.
Niepotrzebnie wydałem kasę na układ prostowniczy, z powodzeniem zastępują go 2 diody po złotówce... I działa.
Jeszcze raz wielkie dzięki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:59, 22 Sie 2012    Temat postu:

Syzyf, przyjacielu, znowu proszę o pomoc...
Nie wiem dlaczego, ale nie doładowuje mi akumulatora, dla przypomnienia dałem diodę prostowniczą zamiast oryginalnego układu, jakiś czas było OK, teraz znowu za mało, nawet przy dodaniu gazu napięcie wzrasta bardzo mało...
próbowałem założyć mostek prostowniczy, do akumulatora podłączałem tylko plus, po podgazowaniu napięcie ładnie rosło, ale wariowały kierunkowskazy. Można to jakoś inaczej podłączyć?
Proszę o pomoc.


Ostatnio zmieniony przez zywiol.tom dnia Śro 21:01, 22 Sie 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 8:34, 23 Sie 2012    Temat postu:

Być może uszkodziła się dioda prostownicza, skoro na mostku napięcie rośnie - sprawdź diodę miernikiem.
Opis jak: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/zwarcie-w-ukladzie-ladowania,24747.html
Szybsze miganie kierunków zapewne jest skutkiem zbyt wysokiego napięcia podczas ładowania aku (jakie zmierzyłeś?), o ile masz przerywacz kierunków mechaniczny (ma 2 styki). Jest on też wrażliwy na wstrząsy i z powodu wibracji też były opisywane na Forum takie efekty "wariowania" kierunków. Najlepiej byłoby kupić przerywacz elektroniczny, ale na 6V jest trudno dostać w rozsądnej cenie. Ewentualnie kupić ELBĘ na 6V, która ma taki przerywacz w środku. Albo zrobić samemu: http://www.simsonrulez.fora.pl/patenty,20/elektroniczny-przerywacz-kierunkowskazow,26505.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:04, 23 Sie 2012    Temat postu:

Przerywacz właśnie wykonałem, ten na tranzystorach, działa super i polecam każdemu. Zastosuję go do LED 3W.
Zastosowałem tylko trochę większy przekaźnik, bo taki jest u mnie w sklepie dostępny.
A diodę sprawdzę jak wrócę z pracy.
Dzięki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zywiol.tom
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 10 Lip 2012
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wieś
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:52, 24 Sie 2012    Temat postu:

No, przerywacz zamontowany, w miejsce żarówek diody LED 3W i wszystko pięknie hula.
Diodę profilaktycznie wymieniłem i obawiam się że niewiele to zmieniło.
Czy nie ma możliwości założenia tutaj mostka prostowniczego i ładowanie wtedy aku z pełnej cewki?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin