Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Schematy elektryczne seri "S" i "SR"

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KnightRider
PREZES
<font color=red>PREZES


Dołączył: 07 Sty 2007
Posty: 3571
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa/Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 23:26, 09 Lut 2007    Temat postu: Schematy elektryczne seri "S" i "SR"

http://moser-bs.de/Simson/simson.html

http://www.mopedfreunde-oldenburg.de/html/simson_schaltplan.html

O dobieraniu schematu do konkretnego Simsona jest napisane w dalszej części tematu.

Oznaczenia kabli:
sw- czarny
rt-czerwony
gu- zielony
ws-biały
ge- żółty
gr- szary
bl- niebieski
br-brązowy


S-51 N - wersja bez akumulatora:



S-51 B1-3, B1-4 - wersja z akumulatorem, na platynkach, 6v.:



S-51 B2-4, S-51 E, S-70 E - wersja elektronik, 6v:



S-51 C, S-70 C - wersja elektronik, obrotomierz, 6v:



S-51/1 B/B3 - wersja na platynkach, ELBA + prostownik, 12v:


S-51/1 B4 - wersja na platynkach, ELBA + ESB(EWA), lampa HS-1, 12v:



S-51/1 C, S-70/1 C - obrotomierz, elektronik, ELBA + ESB(EWA), lampa HS-1, 12v



S-53 B, S-53 E - wersja elektronik, ELBA+ESB(EWR), lampa HS-1, 12v



S-53 C - obrotomierz, wersja elektronik ELBA+ESB(EWR), lampa HS-1, 12v




S-53 - zaplon PVL, obrotomierz, 12v




S-50 B - wersja z akumlatorem, na platynkach, 6v




S-50 B2 - wersja z akumlatorem, elektronik, 6v:



TAG-SYZ ELEK-INSS ELEK-INSR


Ostatnio zmieniony przez KnightRider dnia Nie 11:43, 11 Sty 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomek1212
PREZES
<font color=red>PREZES


Dołączył: 08 Cze 2007
Posty: 10186
Przeczytał: 19 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów - polski biegun ciepła

PostWysłany: Pon 1:19, 28 Sty 2008    Temat postu:

Dodaje schematy instalacji elektrycznych stosowanych w motorowerach SIMSON.
Schematy te są dużo czytelniejsze i są w polskiej wersji językowej.


Post będzie uaktualniany, aż przetłumacze wszystkie schematy.

SIMSON SR50/SR80


SR 50 N (wersja 6v bez akumulatora i kierunkowskazów, zapłon platynkowy)



SR 50 B3 (wersja z okrągłym licznikiem, instalacją 6v, kierunkami, zapłon platynkowy)



SR 50 B4 (wersja z kwadratowym licznikiem, instalacją 6v, kierunkami, zapłon platynkowy)




SR 50 C (wersja z zapłonem elektronicznym 12v, akumulatorem, kierunkami, kwadratowym licznikiem)[/b]



SR 50 CE (to samo co wersja SR 50 C plus rozrusznik elektryczny)


Ostatnio zmieniony przez Tomek1212 dnia Pon 2:26, 28 Sty 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Z Simsonem na ty
Z Simsonem na ty


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3351
Przeczytał: 43 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:08, 25 Maj 2010    Temat postu:

Schematy Mosera są najbardziej czytelne, choć niektórzy mają problem ze zrozumieniem rysunku stacyjki i jak styki są połączone w różnych położeniach kluczyka. Może poniższy rysunek trochę pomoże:



W oryginalnej stacyjce styki są opisane numerami wybitymi na dolnym deklu: te na okręgu bliżej środka dotyczą styków bliżej dekla (widać też styk potrójny, który nie łączy się z żadnym "numerem" styku - jest on jedynie zworką łączącą kable do niego podłączone) :


Dzięki Tomkowi1212 schematy zamieszczone powyżej mają polskie tłumaczenie, jednak nie są to wszystkie, które znajdują się na stronie http://moser-bs.de/Simson/simson.html.
Ponieważ dla części osób brak polskiej wersji utrudnia zrozumienie tych schematów, zamieszczam tłumaczenie większości znajdujących się na nich opisów:

Abblendschalter - przełącznik świateł długie/krótkie, przycisk klaksonu i blindy
Batterie_Ladung - ładowanie akumulatora
Blinkerkontrolle - kontrolka (żarówka) włączenia kierunkowskazów
Blinker rechts (links) - żarówka kierunkowskazu prawego (lewego)
Blinkgeber - przerywacz kierunkowskazów
Blinkschalter - włącznik kierunkowskazów lewo/prawo (na kierownicy)
Drehzahlmesser - obrotomierz
Elektronische Ladeanlage - ELBA (układ ładowania)
Elektronische Lade-und Blinkanalage - ELBA (układ ładowania i przerywacz kierunkowskazów)
Gleichrichter - mostek prostowniczy
Klemmleiste - listwa połączeniowa
Ladeanlage - prostownik dławikowy
Ladeanlage mit Schlußlichtdrossel - prostownik dławikowy z dławikiem dla światła tylnego
Ladespule - cewka ładowania
Ladespule für Zündkondensator - cewka zapłonowa do zapłonu elektronicznego
Leerlaufkontrolle - kontrolka włączenia luzu w skrzyni biegów
Leerlaufschalter - czujnik włączenia luzu w skrzyni biegów
Lichtspule - cewka świetlna
Massepunkt - miejsce podłączenia do masy
Primarspule - cewka zapłonowa (niskiego napięcia)
Relais - przekaźnik
Rücklicht - żarówka światła tylnego
Scheinwerfer - lampa przednia
Signalhorn - klakson
Sicherung - bezpiecznik
Sicherungsdose - uchwyt bezpieczników
Steuerteil - elektroniczny moduł zapłonowy
Stopplicht - żarówka światła "stop"
Stopplicht-Schalter am Hinterradbremsschild- włącznik światła stop hamulca tylnego
Stopplicht-Schalter für Handbremse - włącznik światła stop hamulca przedniego
Tachobeleuchtung - żarówka oświetlenia prędkościomierza
Tachometer - prędkościomierz
Wechselstrom-Regler - ogranicznik napięcia świateł (układ EWR albo ESB - ogranicznik napięcia i mostek prostowniczy)
Zündkerze - świeca zapłonowa
Zündspule - cewka zapłonowa


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Sob 22:26, 25 Gru 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Z Simsonem na ty
Z Simsonem na ty


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3351
Przeczytał: 43 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 6:23, 08 Kwi 2011    Temat postu:

Jak dobrać schemat do swojego Simsona?

Nie jest sprawą łatwą dobrać do swojego Simsona odpowiedni schemat instalacji elektrycznej. Produkowanych było wiele modeli, z różnym napięciem instalacji i wyposażeniem.
Dla Simsona S51/50 można znaleźć aż 15 różnych schematów, natomiast do skutera SR50 jest ich "tylko" 14 (wg. H. Mosera).
Aby ułatwić dopasowanie schematu do konkretnego modelu narysowałem diagramy, dzięki którym - po "odpowiedzeniu" na kilka pytań - można sobie sprawę ułatwić.
Niektóre pytania są wspólne dla S51/50 oraz SR50:
- rodzaj zapłonu
a) przerywacz (platynki): można ustalić po ściągnięciu prawego dekla silnika - pod magnetem będzie widoczny przerywacz oraz kondensator
b) elektroniczny: także po ściągnięciu prawego dekla silnika: zamiast przerywacza będzie widoczna pomarańczowa/czerwona kostka impulsatora. Musi także być moduł zapłonowy, czyli plastkowa kostka o 5 stykach oznaczonych numerami: 2, 3, 14, 15, 31. W S51 znajduje on się w prawym boczku a w SR50 pod blaszaną pokrywą z przodu. Bardzo rzadko bywa też moduł VAPE: można poszukać o nim informacji na Forum
- czy instalacja jest na 6V czy 12V: można sprawdzić napis na żarówkach albo odczytać na akumulatorze
- czy można wyłączyć światła: nie które typy NIE mają możliwości wyłączenia świateł na pozycji 1 stacyjki i mają światła na stałe (w poz. 1 i 2 stacyjki)

Inne pytania wyjaśnione są w dalszej części - zależą od typu Simsona

Simson S51 i S50

Niektóre pytania mogą budzić watpliwości:
- jeden rodzaj ma stacyjkę 3 pozycyjną (poz. 0,1, 2), czyli nie ma świateł postojowych, które są na pozycji 3
- niektóre starsze typy S50 nie mają osobnej cewki butelkowej na zewnątrz, lecz jest ona wewnątrz silnika
- czy jest ELBA czyli moduł będący połączeniem przerywacza kierunkowskazów i regulatora ładowania akumulatora ( ma 4 styki ozn: 49, 49a, 31, 59a)

Aby znaleźć schemat do swojego Simsona trzeba przejść ścieżkę diagramu, na której końcu będzie liczba.



Ta liczba odpowiada numerowi linku z dostępnych poniżej:
1: http://www.a-k-f.de/moser/s50n.pdf
2: http://www.a-k-f.de/moser/s50b.pdf
3: http://www.a-k-f.de/moser/s50b1.pdf
4: http://www.a-k-f.de/moser/s50b1_elba.pdf
5: http://www.a-k-f.de/moser/s50b1_vape.pdf
6: http://www.a-k-f.de/moser/s50b2.pdf
7: http://www.a-k-f.de/moser/s51n-e4.pdf
8: http://www.a-k-f.de/moser/s51-s70.pdf
9: http://www.a-k-f.de/moser/s51-70c.pdf
10: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1b.pdf
11: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1b3.pdf
12: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1c.pdf
13: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1c_d.pdf
14: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1c1.pdf
15: http://www.a-k-f.de/moser/s51-1c1_vape.pdf

Simson skuter SR50
Pytania:
- czy ma elektryczny rozrusznik
- czy ma dodatkowe kontrolki (lampki w zespole prędkościomierza) wskazujące działanie kierunkowskazów i włączenia biegu jałowego (luzu)
- czy ma moduł EWR (albo ESB1) - jest to moduł będący prostownikiem (mostkiem) napięcia ładowania oraz układem ograniczającym napięcie na żarówkach. Jest to plastikowa kostka z 6 stykami oznaczonymi: 59, 59a, 59b, 59ab, 31, 31c. Znajduje się pod blaszaną pokrywą z przodu.

Aby znaleźć schemat do swojego Simsona trzeba przejść ścieżkę diagramu, na której końcu będzie liczba.



Ta liczba odpowiada numerowi linku z dostępnych poniżej:

1: http://www.a-k-f.de/moser/sr50n.pdf
2: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-b3.pdf
3: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-b4.pdf
4: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-b4_vape.pdf
5: http://www.a-k-f.de/moser/sr50c.pdf
6: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-80ce.pdf
7: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1b.pdf
8: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1b3.pdf
9: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1b4.pdf
10: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1b4_d.pdf
11: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1c.pdf
12: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-1c_d.pdf
13: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-80-1ce.pdf
14: http://www.a-k-f.de/moser/sr50-80-1ce_d.pdf


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Wto 10:54, 09 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin