Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Elektronik lepiej chodzi na cewce WN z platynowca - możliwe?
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 20:18, 13 Paź 2012    Temat postu: Elektronik lepiej chodzi na cewce WN z platynowca - możliwe?

Cześć

Ostatnio kumplowi postanowiłem " popatrzeć " do simsona (z zapłonem mechanicznym) gdyż jak się zagrzeje to niesamowicie przerywa. Motor jest po remoncie jednak problem był przed remontem jak i po.
Podejrzewałem cewkę WN więc przełożyłem ją do swojego sima( elektronika).
Po zapaleniu od razu jakoś rzuciło mi się w oczy i uszy że jakby lepiej się wkręca na obroty. Dziwne mi się wydało, no bo w sumie co to ma do rzeczy.
Ale po zrobieniu małej trasy ok 5km, moje przypuszczenia wydawały się bardziej prawdopodobne. Pod jedną górę gdzie zawsze ledwo wyjeżdżam na 3 biegu, na cewce z platynowca wyjechałem bez problemu. Mało tego, stanąłem pod samą górą ( musiałem przekręcić kranik na rezerwę ) i ruszałem pod górę i całkiem ładnie się pozbierał. 1,2, 3 i już.
Potem przełożyłem swoją cewkę i pojechałem zrobić tą samą trasę. Tak samo zatrzymałem się pod górą i próbowałem ruszyć. Co się okazało: po włożeniu 2 biegu musiałem redukować na 1 bieg 8)

Czy to naprawdę może być wina cewki ?
Pomiary oporu:
a) u mnie: między 1,15 a stykiem WN 14 kohm.
b) na cewce kumpla : między stykami 1,15 a stykiem WN 27 kohm.
Pomiary z fajkami. Na fajkach pisze 10 kohm.
Powoli nie ogarniam...


Ostatnio zmieniony przez Pustack dnia Sob 20:19, 13 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 9:41, 14 Paź 2012    Temat postu:

Co do przyczyny lepszej pracy silnika na innej cewce, trzeba by zapytać doświadczonego mechanika. Moja hipoteza jest taka, że na innej cewce jest lepsza, mocniejsza iskra tzn. nie ma "wypadania zapłonów" i mieszanka łatwiej się zapala.
Jeśli takie są źródła przyrostu mocy, to można się zastanowić z jakiego powodu iskra jest mocniejsza. Przyczyna jest chyba tylko jedna: wyższe napięcie po stronie wtórnej cewki, co skutkuje łatwiejszym przeskokiem iskry. Cewka butelkowa, to w zasadzie transformator zatem przy tym samym module zapłonowym i całej reszcie osprzętu, powodem wyższego napięcia może być wyższa tzw. przekładnia, czyli stosunek napęcia strony wtórnej do pierwotnej. Czyli po stronie wtórnej cewki jest więcej zwojów, a dokładniej stosunek liczby zwojów strony wtórnej do strony pierwotnej jest większy.
Niestety producent nie podaje, jaka jest liczba zwojów i można to tylko oszacować poprzez porównanie rezystancji uzwojeń obu stron.
Szkoda więc, że nie podałeś rezystancji stron pierwotnych obu cewek mierzonej między stykami 1 i 15 - przy okazji możesz zmierzyć, bo jestem ciekaw.
Dobrze by było też znać pomiar samej cewki bez fajki, bo napis 10komów nie musi oznaczać, że tyle tam jest.
Ale powiedzmy, że tak. Zatem Twój pomiar rezystancji R uzwojeń wtórnych:
- cewka elektronika: R=14000-10000(fajka)=4000 omów
- cewka platynowca: R=27000-10000(fajka)=17000 omów (coś za dużo mi się wydaje)

Zakładając, że strony pierwotne są podobne, to te wyniki wskazują, że cewka platynowca ma o wiele więcej zwojów drutu po stronie wtórnej, wyższą przekładnię, czyli wyższe napięcie trafia na świecę. Efektem jest mocniejsza iskra i łatwiej ona powstaje.
Być może cewka, którą masz nie jest w stanie wywołać iskry z powodu np. lepszej kompresji Twojego cylindra (potrzebne wyższe napięcie) oraz składu mieszanki wytworzonej przez gaźnik. Inna cewka wytwarza większe napięcie i zapłon jest łatwiejszy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 10:26, 14 Paź 2012    Temat postu:

No tak, to logiczne. Większa liczba zwojów, większe napięcie.
Pytanie tylko czemu w cewce od zapłonu mechanicznego jest więcej zwojów niż przy cewce zapłonu elektronicznego ?

Pomiary oporu uzwojenia pierwotnego robiłem, jednak nie zapisałem. Jedyne co pamiętam, to na mojej cewce ( elektronika ) między stykami 1 a 15 był opór rzędu 3 ohm.
Natomiast na cewce od zapłonu mechanicznego opór po stronie pierwotnej wynosił w granicach 6 ohm. To takie dane z pamięci, więc mogą odbiegać od rzeczywistych. Postaram się powtórzyć te pomiary w najbliższym czasie.

Mój cylinder na pewno nie ma lepszej kompresji gdyż mój daaaaawno nie miał remontu a kumpla jest na dotarciu właśnie po wymianie cylindra, tłoka i pierścieni więc to raczej on ma lepszą kompresję.
Gaźniki mamy różne, różne dysze.. Ale rezultat jest taki że na tamtej cewce po prostu chodzi lepiej.
Chyba, że moja cewka jest po prostu uszkodzona ? Mam ją około 2 lata i nie przypominam sobie żeby były z nią jakieś problemy. Ale może nie zauważyłem tego gdyż nie miałem porównania tak jak teraz.
I nie wiem czy zostawić jak jest, czy kupić nową cewkę do elektronika licząc że może jednak moja jest zepsuta, czy może też kupić cewkę od platynowca...

Ale póki co, postaram się zrobić pomiary i przedstawić wyniki.


Ostatnio zmieniony przez Pustack dnia Nie 10:27, 14 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 10:52, 14 Paź 2012    Temat postu:

Pustack napisał:
Pytanie tylko czemu w cewce od zapłonu mechanicznego jest więcej zwojów niż przy cewce zapłonu elektronicznego ?

Tutaj znowu można się tylko domyślać...
W elektroniku na cewkę jest podawane napięcie z modułu, który jest zasilany z cewki NN generującej spore napięcie. Podczas średnich obrotów napięcie podawane na cewkę butelkową z modułu wynosi więc np. ok.300V.
Można podejrzewać, że w platynowcu napięcie po stronie pierwotnej jest niższe, bo pochodzi z cewki o niższym napięciu i impuls powstały przy rozwarciu przerywacza również ma niższą amplitudę.
Załóżmy, że te napięcia wynoszą odpowiednio np. 300V i 150V. Wtedy do uzyskania np. 15000V po stronie wtórnej, cewka platyniarza musi mieć 2 razy więcej zwojów, czyli 2 razy większą przekładnię.
Jak zrobisz pomiary, to może to się potwierdzi 8O
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 18:15, 14 Paź 2012    Temat postu:

Nowe (małe) cewki zapłonowe przystosowane są do nowych (kiepskich i awaryjnych modułów).
Aby zmniejszyć awaryjność modułów po modyfikacji (to znaczy tych niski DDR) producent obniżył napięcie generowane przez cewkę niskiego napięcia. Nowsza wersja cewki NN generuje prąd na niskich obrotach rzędu 100 V.
Przy tak niskim prądzie na uzwojeniu pierwotnym potrzebne jest większe przełożenie aby osiągnąć iskrę. Odbywa się to jednak kosztem indukcyjności uzwojenia pierwotnego cewki WN.
Dlatego też przy stosowaniu cewek WN nowego typu iskra jest cienka niebieska (o małej energii) a przy zastosowaniu starych cewek (6V i 12V) jest gruba i pomarańczowo niebieska. Ale .... cewki starego typu 6 i 12V niechętnie współpracują z cewkami NN które generują niskie napięcie.
Gruba iskra o dużej energii łatwiej zapala mieszankę paliwowo-powietrzną.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:29, 14 Paź 2012    Temat postu:

Moja cewka NN generuje napięcie ( a nie prąd jak napisałeś ) przy kopnięciu w starter napięcie rzędy 130V. Więc myślę że podczas pracy silnika jest ono wyższe. W granicach 300V jak pisał Syzyf .
Cewki małe, krótkie są dedykowane do zapłonów elektronicznych. Dlatego, że jak zauważył Syzyf napięcie podawane na cewkę WN jest wyższe niż w zapłonie platynkowym a co za tym idzie potrzeba mniejszej przekładni aby osiągnąć ten sam efekt czyli iskrę.
Dlaczego cewki starego typu niechętnie współpracują z cewkami NN generującymi niskie napięcie ?
Mój moduł to był ten wielce wzmacniany z allegro, jednak wymieniłem w nim to co się zepsuło i póki co działa już ok 2 lata.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:30, 14 Paź 2012    Temat postu:

Masz rację, generuje napięcie. :]
Która z cewek ma większe przełożenie to dość łatwo sprawdzić.
Jak wiadomo przeskok iskry zależny jest od różnicy potencjałów w takich samych warunkach. Wystarczą więc 2 różne cewki, 2 kawałki drutu i parę kopnięć aby wygenerować napięcie w iskrowniku :] .
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:53, 15 Paź 2012    Temat postu:

Nie rozumiem. Mam kombinować drugą cewkę NN mimo że to cewka WN okazuje się być na razie głównym podejrzanym ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:58, 15 Paź 2012    Temat postu:

Pustack napisał:
Nie rozumiem. Mam kombinować drugą cewkę NN mimo że to cewka WN okazuje się być na razie głównym podejrzanym ?


A po co druga cewka NN ?
Przecież chcesz sprawdzić która cewka Wysokiego napięcia (butelkowa) na większe przełożenie !!! .
Więc w jednej instalacji w jednakowych warunkach badasz cewkę WN od elektronika i od platynowca. ;]


Ostatnio zmieniony przez Grzegorz1969 dnia Pon 19:58, 15 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:04, 15 Paź 2012    Temat postu:

No to już wiem że od platynowca ma większe...
Tylko nie rozumiałem o co ci chodziło z tym kopaniem i dwoma kawałkami drutu itp.
Ale tak jak mówię, wiem już że cewka od platynowca ma większe przełożenie ( przekładnie ) bo silnik lepiej działa czyli iskra jest mocniejsza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:18, 15 Paź 2012    Temat postu:

Pustack napisał:
No to już wiem że od platynowca ma większe...
Ale tak jak mówię, wiem już że cewka od platynowca ma większe przełożenie ( przekładnie ) bo silnik lepiej działa czyli iskra jest mocniejsza.


Zastanów się jeszcze raz i ..... napisz wtedy :] .
Niedawno pouczałeś mnie, że nie natężenie lecz napięcie więc teraz pewnie sam to poprawisz. :look
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:53, 16 Paź 2012    Temat postu:

Widzę, że ni za bardzo idzie więc pomogę :] .
Energia zależy od indukcyjności uzwojenia pierwotnego cewki butelkowej oraz natężenia płynącego przez nią prądu.
Energia ta w cewce butelkowej jest zmieniana z postaci niskonapięciowej w wysokonapięciową (aby przeskoczyła iskra).
Można uzyskać duże napięcie na uzwojeniu wtórnym stosując większą przekładnie ale odbędzie się to kosztem energii a to właśnie energia jest potrzebna do sprawnego zapalenia mieszanki.
Energię mierzy się w Joul-ach czyli Watosekundach a nie Voltach.
Z tego samego powodu żarówka 6V w instalacji 6V może pobierać więcej mocy niż żarówka 12V w instalacji 12V. np. 6V/21W i 12V/5W .
Aby określić która cewka ma większe przełożenie należy :
1) albo zmierzyć długość iskry dwóch cewek butelkowych w takich samych warunkach ;
2) albo zmierzyć indukcyjność obu cewek po stronie pierwotnej i wtórnej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 20:22, 16 Paź 2012    Temat postu:

Nie rozumiem wgl o co ci chodzi z jakimiś moimi błędami w moich wypowiedziach... Ja nie widzę w nich nic złego.
Dzięki w każdym razie za rozjaśnienie istoty działania.
A to nie jest tak że im większe napięcie po stronie wtórnej cewki tym jest większa i mocniejsza iskra? Z tego co piszesz, wynika, że im większe napięcie tym iskra ma mniej energii..

Grzegorz1969 napisał:

Można uzyskać duże napięcie na uzwojeniu wtórnym stosując większą przekładnie ale odbędzie się to kosztem energii a to właśnie energia jest potrzebna do sprawnego zapalenia mieszanki.


Co masz na myśli mówiąc " energia " ?
Nie wydaje mi się trafne stwierdzenie że żarówka pobiera ileś tam mocy. Prędzej że pobiera ileś tam PRĄDU a jakąś tam moc ODDAJE..
Ale mogę się mylić.

Watosekunda, Dżule to jednostki pracy. Jak to się ma do iskry zapalającej mieszankę ?

Twój przykład o pobieraniu energii przez żarówki to jest logiczna logika i to rozumiem Wink (1)
Tylko nie rozumiem dlaczego mówisz że żarówka pobiera moc a nie ją oddaje ?.
Chyba, że jeszcze dołączamy do tego współczynnik cos(fi) - moc pobierana, a moc oddawana. Przykładowo silnik 3fazowy ma moc 3,5kW. Lecz po pomniejszeniu o współczynnik fi np. 0.9 wychodzi już 3.15kW i to jest moc jaką osiągamy na wale silnika.

Żarówka pobiera jakąś określoną moc z cewki świetlnej, ale też jakąś moc oddaje.

Fajne podałeś metody określenia która cewka jest lepsza, tylko jak ja to mam sprawdzić? Czym zmierzę długość iskry? Tak na oko porównać ?

Jak zmierzyć indukcyjność ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz1969
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 15 Gru 2010
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 21:13, 16 Paź 2012    Temat postu:

Do zmierzenia indukcyjności potrzebny jest miernik indukcyjności.
To nam jednak nie jest w tym wypadku potrzebne, gdyż nie chcemy zmierzyć a tylko porównać, która z dwóch cewek daje wyższe napięcie na uzwojeniu wtórnym przy takich samych parametrach pracy.
Do porównania potrzebujemy jakiś wkręt (który wkręcamy zamiast fajki) oraz przewód izolowany.
Połączenie jak na obrazku:

Kopiemy i jeśli jest iskra oddalamy przewody o 1mm aż nie będzie iskry.
Jeśli nie będzie zmniejszamy odległość o 1mm (aby była jeszcze iskra.
Zmieniamy cewkę na drugą (przy tej samej odległości przewodów).
Warto przymocować oba przewody aby nie "kopało".
Długość przeskoku iskry zależna jest od napięcia na uzwojeniu wtórnym.
Przy jednakowym napięciu uzwojenia pierwotnego ta cewka która da dłuższą iskrę ma większe przełożenie.
Lepiej by to było sprawdzić za pomocą energii elektrycznej z gniazdka (220V) ale potrzebny jest jeszcze kondensator i dioda 1n4007 .

Iskra to jest tak jak w przewodzie elektrycznym przepływ ładunku, który .... tu widać a w przewodzie niekoniecznie.
Przy każdym przepływie energii ważna jest nie tylko różnica potencjału (Volty) lecz również ilość ładunku (Ampery).
Np. w spawarkach transformatorowych łuk elektryczny jest generowany przy około 70V i natężeniu 50-60 Amper. Ten łuk to też iskra. Jest biały na nie niebieski gdyż na dużą energię (piorun też jest biały a nie niebieski).
Niebieska iskra (duże napięcie niska energia) jest w zapalnikach kuchenek gazowych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:30, 16 Paź 2012    Temat postu:

Grzegorz1969 napisał:
Kopiemy i jeśli jest iskra oddalamy przewody o 1mm aż nie będzie iskry.

Taki sposób pozwoli porównać cewki, ale nie jest zalecany w przypadku elektronicznych układów zapłonowych, ponieważ może spowodować ich uszkodzenie :! .
Nie jest to mój wymysł, lecz czytałem o tym co najmniej kilka razy na forum Elektroda, na którym osoby uchodzące za kompetentne odradzały np. sprawdzanie długości iskry na samym przewodzie WN zbliżanym do korpusu silnika. Uszkodzenie modułu zapłonowego może powstać na skutek niekontrolowanego przeskoku iskry: zamiast na korpus silnika, przeskoczy ona na przewód/styk cewki, którym jest podłączona z modułem. Oddalając końcówkę przewodu WN od korpusu silnika powodujemy, że iskra "szuka" innej drogi przeskoku.

Początkowo wydawało mi się to mało prawdopodobne, ale miałem okazję sam to zjawisko zaobserwować, gdy podczas takiego pomiaru długości iskry poprzez oddalanie, nastąpił przeskok wielgachnej iskry spod kapturka gniazda kabla WN cewki, na sąsiadujący z nim styk niskiego napięcia. Na szczęście mój moduł ocalał, ale dobrze sobie to zapamiętałem Wide grin
Dlatego wydaje mi się, że mniej ryzykownie jest porównać cewki poprzez pomiar omomierzem ich uzwojeń pierwotnych i wtórnych. Jeśli cewki znacząco różnią się przekładnią, to z takich pomiarów powinno dać się coś wywnioskować.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin