Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Sprawdzanie Elby bez simsona (ładowanie)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cinek-93
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 22 Sie 2008
Posty: 328
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: brać pieniądze?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 1:07, 25 Lis 2015    Temat postu: Sprawdzanie Elby bez simsona (ładowanie)

Cześć, zna ktoś jakiś sposób na sprawdzenie układu ładowania Elby ale bez użycia cewki z simsona?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:30, 25 Lis 2015    Temat postu:

Musiałbyś pozyskać jakieś źródło napięcia zmiennego, które będzie symulować cewkę, np. halogenową lamkę na biurko 12V (np. http://www.pekar.com.pl/files/m/1696191444.jpg ), prosty prostownik do ładowania akumulatora 12V dający napięcie wyprostowane ale pulsujące, transformator 220V/14V z jakiegoś zasilacz, sprzętu RTV itp.

W zależności od źródła, dodać (być może) jeszcze mostek prostowniczy albo diodę i podłączyć to z ELBĄ, akumulatorem i amperomierzem. Potem zmierzyć prąd ładowania.
Zmierzyć napięcie na zaciskach źródła napięcia (stałe albo zmienne) - powinno być rzędu 14V.

Podłączyć trzeba tak:
- ujemny kabel źródła (np. prostownika) albo jeden z odczepów tranformatora: do minusa aku
- dodatni kabel albo drugi odczep (ewentualnie poprzez diodę albo mostek) na styk 59 ELBY
- styk 31 ELBY do minusa
- do styku 49 ELBY podłączyć czerwony kabel amperomierza
- czarny kabel amperomierza do plusa aku
Po włączeniu zasilania amperomierz powinien pokazać prąd ładowania rzędu 0,1 ..1A.
To tak ogólnie - wszystko zależy od źródła napięcia, przy czym koniecznie trzeba podłączyć akumulator, bo mierzenie samego napięcia na wyjściu (49) ELBY nie ma sensu (musi ona być zasilona "od tyłu", aby działała).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cinek-93
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 22 Sie 2008
Posty: 328
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: brać pieniądze?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:56, 25 Lis 2015    Temat postu:

Próbowałem z lampką halogenową, ale jedyny efekt jaki udało mi się uzyskać to zmniejszenie prądu poboru elby z 26 mA do 21 mA. Ale to wynika chyba ze spadku napięcia na mostku prostowniczym, na wyjściu udaje mi się uzyskać jednie 9,5 V wyprostowanego napięcia)

Próbowałem też na prostowniku ale nie mam prostego tylko mikroprocesorowy i krzyczy że nie zacznie mi tego ładować Happy

Edit. tak się zacząłem zastanawiać i chyba spróbuję wytworzyć ten przebieg po prostu ze źródła napięcia stałego np 18 i tworzyć napięcie zmienne za pomocą mikroprocesora który by włączał i wyłączał tranzystor który będzie tworzył sinusoidę.

Edit2. Z resztą, chyba jednak poczekam aż będę miał jak to sprawdzić pod simsonem, nie mam jak wytworzyć takiego napięcia bez kombinacji z mikrokontrolerem. Miałbym tylko jedno pytanie. EWR można zastąpić mostkiem gretza bez żadnych problemów?


Ostatnio zmieniony przez Cinek-93 dnia Śro 18:11, 25 Lis 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:04, 25 Lis 2015    Temat postu:

Z lampki trzeba oczywiście wyciągnąć żarówkę, żeby uzyskać wyższe napięcie.
U mnie (lampka 20W/12V) bez żarowki jest 11,8V napięcia przemiennego, przy czym miernik
mierzy wartość skuteczną, czyli napięcie szczytowe wynosi 11,8 x 1,41 = 16,6V
Zatem po wyprostowaniu przez 1 diodę mostka będzie szczytowo ok. 16V, co powinno wystarczyć
do sprawdzenia ELBY, czyli jakiś prąd ładowania powinien płynąć.

EWR ma w sobie 2 układy: mostek prostowniczy oraz układ zapobiegający przepalaniu się żarówek (ogranicznik napięcia). Cześć "mostkową" można zastąpić osobnym mostkiem zewnętrznym, bo to zwykły mostek Wide grin
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cinek-93
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 22 Sie 2008
Posty: 328
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: brać pieniądze?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:30, 25 Lis 2015    Temat postu:

Żarówki nie było Happy
Moja lampka ma takie same parametry, tylko nie wiem czemu, napięcie na mierniku jakie mierzyłem np przed chwilą po przejściu przez mostek gretza wynosiło dla pomiaru napięcia stałego 10,35V a dla zmiennego 4,15 V. Powinno być właśnie jak liczysz a tu takie cyrki.

W którejś instalacji od simsona widziałem że była sama ELBA plus mostek tylko i tak mi trochę dziwi że w jednym jest EWR a w drugim już nie. Nie zawsze jest potrzebna regulacja ?


Ostatnio zmieniony przez Cinek-93 dnia Śro 22:31, 25 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 0:23, 26 Lis 2015    Temat postu:

Na wyjściu mostka trzeba mierzyć napięcie na zakresie pomiaru napięcia stałego. Jeśli mierzysz na zakresie napięcia zmiennego, to ten wynik 4,15V będzie zafałszowany, bo tu występuje składowa stała.

EWR był tylko w niektórych instalacjach Simsona. Przypuszczam, że w tych nowszych, gdy okazało się że żarówki się przepalają bez dodatkowego zabezpieczenia. Zatem tam, gdzie jest EWR i ELBA, nie ma osobnego mostka (bo jest w EWR).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cinek-93
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 22 Sie 2008
Posty: 328
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: brać pieniądze?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 2:32, 26 Lis 2015    Temat postu:

W sumie to teraz nie wiem czy metoda nie jest zła,warunki są złe, źle to robię, czy Elba nie działa. Wide grin
Testowałeś kiedyś tę metodę ?


Ostatnio zmieniony przez Cinek-93 dnia Czw 2:33, 26 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 7:28, 26 Lis 2015    Temat postu:

Ten układ pomiarowy powinien wyglądać tak (wersje z mostkiem albo diodą):

Jest to dokładnie to samo, co w instalacji Simsona, tylko źrodłem napięcia nie jest cewka, lecz np. lampka halogenowa (czyli transformator 230V/12V).
Po podłączeniu amperomierz A powinien pokazać prąd ładowania. Oczywiście napięcie szczytowe źródła napięcia musi być większe od napięcia aku o spadki napięcia na mostku/diodzie i ELBIE (tyrystor), czyli o ok 1,5..2,5V, aby prąd ładowania popłynął.
Można zastosować ten układ najpierw bez ELBY, tzn. zewrzeć na schemacie styki 59 i 49 i zmierzyć prąd ładowania - jeśli popłynie, to wtedy dołączyć ELBĘ.
Ja tego nie testowałem, bo nie mam ELBY, ale czarów nie ma - musi działać, bo to żywcem wzięte z Simsona Wide grin
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin