Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Simson - jaki regulator napięcia 12V?
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:55, 07 Lip 2010    Temat postu:

Może trochę za bardzo uogólniłem regulatory napięcia "do skutera", bo przecież mogą być różne. Chodziło mi o takie, które są oparte na takim znanym i prostym schemacie, jak ten:


Gdzieś kiedyś widziałem schemat ogranicznika do świateł na bazie tyrystora (ale nie EWR). Nie wiem, jednak czy taki moduł można kupić i jak to się podłącza, bo nie używałem. Musiałbyś trochę poszukać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 13:47, 07 Lip 2010    Temat postu:

W sumie to na za duże prądy nie narzekam. Na światłach 13,5V czyli ok.
Na akumulatorze 12.30V to źle.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 7:35, 08 Lip 2010    Temat postu:

Jeszcze trochę poszukałem i rzeczywiście wygląda na to, że są moduły do skutera bardziej wyrafinowane niż ten powyżej.
Tak więc zwracam honor niektórym regulatorom Wink (1)
Wyglądają podobnie, bo też mają 4 styki i metalową obudowę, ale wewnątrz jest także ogranicznik napięcia do ok. 14V. Z pierwszych oględzin wynika, że pełnią one funkcję układu ładowania jak ELBA oraz układu EWR, który ogranicza napięcie na żarówkach.
W takim połączeniu jak u ciebie mogło by to się sprawdzić.
Schemat podłączenia takiego "lepszego" regulatora: [link widoczny dla zalogowanych]
a więcej schematów, zdjęć itp:
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Czw 7:40, 08 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 17:16, 14 Sie 2010    Temat postu:

Refresh.

Niedługo przyjdzie cylinder, obym nie miał problemów z napięciem, gdyż kupiłem magneto nowe AKA Electronic.

Znalazłem schemat podłączenia pod ten regulator by BANANvanDYK



Nie mam go kupionego jeszcze, teoryzuję, że podłącze go tak:

Lader - na styk 30
Sense - na styk 59 o ile będzie tam napięcie
Regler - złączone cewki
GND - pod 31

Czyli dławikowy układ ładowania będę miał jedynie dla tylnego światła.

Mam pytanka:

1. Czy jak styk sense nie bd miał napięcia na wyjściu, to moge z lader puścić napięcie na 30 i 59?
2. Czy mogę puścić mu napięcie z 2 cewek? Nie spali się?
3. Oto moja cewka. Nie bardzo rozumiem jej styki:
A) - zwykły
B)- znajduje się na nim drucik

To jest bezmasowa, tak? Czy podłączenie styków ma znaczenie?
Na jednej mam podłączone pod zwykły styk a na drugiej z drucikiem. Jak połącze dwa styki kabelkiem, mam 50V.

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 9:18, 15 Sie 2010    Temat postu:

Pytanie jaki regulator kupisz i co jest w środku?
Jeśli oparty o [link widoczny dla zalogowanych] schemacie, to styki Regler i Sense trzeba połączyć razem i to dać na styk 59 do zasilenia lampy przedniej, Lader na styk 30 a GND na 31 do masy.
Sense połączone z Regler da efekt ograniczenia napięcia. Jeśli regulator będzie oparty na ww schemacie, to na Sense nie spodziewaj się napięcia, bo to jest wejście a nie wyjście układu - trzeba na nie podać napięcie z cewki masowej.

Nie bardzo rozumiem po co chcesz podłączać układ dławikowy do tylnego światła: albo podłącz je z 56 - jak przód - albo z aku.
Odnośnie pytanek nie potrafię odpowiedzieć, jednak wydaje mi się, że przez ten regulator nie powinien iść cały prąd z cewek (z Regler na Lader). Czyli podłączając światła i ładowanie (z Lader na 30 i 59) można przekroczyć dopuszczalny prąd regulatora. Choć podłączenie 59 z Lader jest o tyle bez sensu, że na tym wyjściu napięcie jest wyprostowane jednopołówkowo, więc moc dostępna z cewki spada o 50%.
Na zdjęciu cewki nic nie widać, nie wiem o co chodzi z drucikiem, ale czy jest masowa możesz sobie sprawdzić miernikiem, mierząc rezystancję między rdzeniem a stykami.
Zdjęcia trzeba robić wyraźne i w dobrym świetle (na zewnątrz albo doświetlone lampką, przez lupę/okulary, jeśli aparat/komórka nie łapie ostrości).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:08, 15 Sie 2010    Temat postu:

Dzieki za odpowiedź.

Dławik mam cały czas, sprawdza się świetnie.
Ładowanie też z niego, mimo, że mam 12V.

Rozumiem, czyli to coś nie jest w stanie ograniczyć prądu na światła?
Jedynie mogę go zastosować by nie przeładować aqu, tak?
Skoro tak, to zobaczę jak się będzie zachowywać elektryka na tym magnecie i moim ładowaniu. Jak będzie za duże, pojade do kolegi, odłączajać przy bezpieczniku jedną cewekę by mi nie popaliło żarówki i nie zagtowało nowego akumulatora i zobaczę jakie będzie ładowanie na tym reglerze z skuterów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 1:13, 17 Sie 2010    Temat postu:

Sądzać ze schematu, który podałem - regulator taki ma ogranicznik napięcia. Tak więc może służyć jako odpowiednik EWR oraz układ ładowania (jednopołówkowy) z ogranicznikiem napięcia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 1:40, 20 Sie 2010    Temat postu:

Znalazłem pełen schemat:



I wykonałem nowy z moją instalacją. Proszę Syzyfie o analizę, gdyż regler pożyczę i nie chcałbym uszkodzić. Dodam, że niestety dużo nie wyczytałem z Twojego technicznego schematu.

Czy gdy spali mi się H4 to nie spalą mi się żarówki na lini 58 jak to miało miejsce z dławiko-trystorem? Ładowanie max 14V?

Regler nie może obejmować H4 - moc max. to 45W wg schematu, szkoda.

Blokuje mnie brak cylindra :/

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 5:55, 20 Sie 2010    Temat postu:

Widać pewien postęp w rysowaniu schematów, choć wstręt do prowadzenia linii pod kątem prostym zakorzenił się mocno Wink (1)
Schemat podłączenia regulatora, który wstawiłeś powyżej (ten po niemiecku) jest identyczny z tym z mojego [link widoczny dla zalogowanych]: styki Regler i Sense są połączone razem. Jest na nie podawane napięcie z cewki masowej (albo dwóch) i z tego samego punktu idzie na żarówki. Zauważ, że żarówki są więc podłączone wprost na przewód z cewek, natomiast regulator jest równolegle do nich, także stykami Regler i Sense na ten sam przewód. Wydaje się to może trochę bez sensu, bo regulator ogranicza napięcie ale prąd żarówek nie przechodzi przez niego. Jest to regulator równoległy a nie szeregowy i jego zasada działania jest bardzo zbliżona do zasady działania mojego regulatora. Tyle że tutaj powyżej ok. 14,5V tyrystor zwiera cewkę do masy, ograniczając w ten sposób napięcie.

Tak więc sposób podłączenia, który podałeś na swoim schemacie jest zły, ponieważ styki Regler i Sense nie są połączone razem. Na styku 59b (z Sense) nie pojawi się oczekiwane przez ciebie napięcie na żarówkę tylną i podświetlenie licznika.
Styk Regler pobiera prąd do ładowania akumulatora oraz jest linią "mocy" dla Sense, natomiast styk Sense jest tylko czujką badającą napięcie. Przez Sense przechodzi jedynie niewielki prąd sterujący, natomiast główny prąd idzie przez Regler do masy. Regulator ogranicza napięcie ale robi to poprzez zwiększenie obciążenia cewki (zwiera ją do masy). Trudno mi powiedzieć, czy on wytrzyma ograniczenie napięcia w ten sposób, bo będzie zwierał 2 cewki dające razem ok. 80W mocy. Może być tak, że przygazujesz i z regulatora zostanie kupka smrodu. Lepiej więc sprawdzać, czy się grzeje i na początku unikać wyższych obrotów a nawet średnich.

Musiałbyś podłączyć to podobnie jak miałeś poprzednio: styki cewek masowych połączone razem, przez bezpiecznik na styk 59. Do tego samego styku podłączone razem Regler i Sense, zaś wyjście Lader na styk 30.
W takim układzie żarówki tylna i podśw. licznika mają być ze styku 56 i nie powinny się przepalać przy spaleniu się przedniej, bo zadziała ograniczenie napięcia.
Przy takim działaniu regulatora (zwarcie do masy) jest duża szansa na częste przepalanie bezpiecznika, który dajesz szeregowo z cewkami.
Wyjeżdzam na cały dzień, zatem na ewentualne pytania odpowiem wieczorem.
Powodzenia Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 23:23, 20 Sie 2010    Temat postu:

Dzięki.

Mam kilka zastrzeżeń:
1. Styk regler i sense są złączone.
2. Zależy mi na postojówkach na trybie III.
3. Czy jak zwiększe bezpiecznik na np. 16A to bd git? Czy cewki nie będą się smażyć?

Pogadałem z gościem, ma tak podłączone:
[link widoczny dla zalogowanych]

Wszytsko działa mu nawet bez świateł, nie pali nic.
Ja mam tak samo.


Ostatnio zmieniony przez warszawa_24 dnia Pią 23:54, 20 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 8:18, 21 Sie 2010    Temat postu:

warszawa_24 napisał:
1. Styk regler i sense są złączone.

Hmm... Nic z tego nie rozumiem, bo gdy pisałem abyś je połączył, to na schemacie widziałem je rozłączone. Może mam omamy wzrokowe :]

W każdym razie teraz jest OK, chociaż podłączając regulator na styk 56, ładowanie aku będziesz miał tylko na światłach. Podłączając go na 59 będzie ono w poz. 1 i 2 stacyjki.
Skoro dotarłeś do gościa, który ma to podłączone na 2 cewkach i działa mu to poprawnie, to OK. Natmiast nie potrafię powiedzieć , czy bezpiecznik 16A też będzie się palił.
Moim zdaniem jest on tam w ogóle niepotrzebny Wink (1)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawa_24
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słubice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 12:10, 25 Sie 2010    Temat postu:

"Nic z tego nie rozumiem, bo gdy pisałem abyś je połączył, to na schemacie widziałem je rozłączone. Może mam omamy wzrokowe"

Syzyfie, schematu nie zmieniałem, naprawde te styki były złączone.


"ładowanie aku będziesz miał tylko na światłach"

Doskonale znam stacyjkę Simsonowską, to miała być taka bramka bezpieczeństwa, ale zrezygnowałem z niej.

"Moim zdaniem jest on tam w ogóle niepotrzebny"

W sumie racja ;]


Oto aktualny schemat:
[link widoczny dla zalogowanych]

Kupiłem regler i cylinder, nie mogę się doczekać mojego, jak przyjdzie od Lukena to go sprzedam (ten co kupiłem wczoraj).
Najpierw pomierzyłem prądy na instalacji z dławikiem, magneto AKA Electronic naprawdę działa jak DDR, nie powoduje wzrostu napięcia.
Na szybko podpiąłem regler, działa wyśmienicie :]

1. Bez H4 nie pali lini 58.
2. Bez świateł nie przeładowywuje akumulatora.

Rozpiąłem stacyjkę, porobiłem kabelki, regler wkręciłem w miejsce dławika, podpiąłem, machnąłem na kartce schemat z kolorami jakie mam by nanieść na komputer. Niedługo update mojego tutionala.

Polecam ten regulator :look
Dzięki Syzyfie za pomoc :]
Temat z mojej strony zamknięty.


Ostatnio zmieniony przez warszawa_24 dnia Śro 12:15, 25 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 17:33, 25 Sie 2010    Temat postu:

Ja ci nie zarzucam podmiany schematu - był to mój błąd. Być może miałem w pamięci inny schemat i stąd pomyłka. Sorry.

Teraz wygląda na to, że wszystko jest podłączone poprawnie i jak napisałeś: działa. W takim razie gratulacje Happy
Skoro uzupełnisz swój drugi temat, to ten zamykam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin