Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Problem z ładowaniem i światłami w S-51
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:46, 21 Mar 2010    Temat postu:

Masa na stałe powinna być na styku 31 stacyjki. Przełączając ją w pozycję 0 oraz 3, masa powinna się pojawiać na styku nr 2. Do styku nr 2 jest bowiem podłączony przewód od przerywacza - podając na niego masę powoduje się zwarcie przerywacza do masy a tym samym rozwieranie go przez krzywkę magneta nie wyzwoli iskry na świecy.

Schemat instalacji elektrycznej Simsona jest bardzo prosty. Niestety mnogość modeli powoduje, że bez dodatkowych informacji, o których napisałem wyżej ("jedno zdanie") czasem trudno jest coś doradzić.
Twoja instalacja nie jest typowa, ale najbardziej przydatnym typem będzie zapewne ta (choć jest na 6V, ale ma prostownik dławikowy):
[link widoczny dla zalogowanych]
Owszem trzeba nad schematem trochę posiedzieć, porównać kolory kabli w swoim Simsonie itd, jednak na dłuższą metę ten wysiłek się opłaca i nie będziesz miał problemów z diagnozą przyczyn usterek.
Tak na marginesie: wiele osób wydaje kasę na różne bajery do Simsona, żałując 10-20 zł na najprostszy miernik uniwersalny za pomocą którego można łatwo zdiagnozować 99% usterek elektrycznych.
Jeśli zrozumiesz schemat swojej instalacji, posiądzesz odrobinę wiedzy na temat funkcji jej elementów i zaopatrzysz się w miernik - na pewno będziesz w stanie sam usunąć większość usterek Happy


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Nie 20:13, 21 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 20:40, 21 Mar 2010    Temat postu:

Dzięki. kolory kabli nic mi nie pomogą bo ja w swojej nietypowej instalacji mam inne kolory. Dzisiaj patrzyłem i do prostownika dochodzą 4 kable, w 3 jest prąd czy tak powinno być? Poza tym do przerywacz kierunków dochodzi 5 kabli i jeden jest łączony z drugim. Myślę, że w takiej sytuacji żadne schematy mi nie pomogą. Po prostu mam coś poje... z instalacją i tutaj pomoże mi tylko dobry elektryk. Sam nie będę łap pchał bo jeszcze więcej zepsuje. Wcześniej nie podawałem szczegółów mojej instalacji bo i tak jest to samoróbka i żaden schemat mi nie pomoże.

Jak patrzyłem zdjęcia tych prostowników to wcale nie przypominają mojego. U mnie jest taka mała płaska kwadratowa płytka zamocowana w prawej kapie pod jakąś listwą na krórej pisze DDR i podłączone jest do niej kilka kabli. Na instalacjach w ogóle się nie znam dlatego proszę o pomoc. Mam jeszcze kilka pytań:

Czy kabel z tylnej lampy ma być podłączony do stacyjki czy do tego DDR.
Sprawdzałem masę na styku 31 i 2 i masa jest. Czego mi nie gaśnie?
Do styku nr 2 mam podłączony kabel od cewki z silnika i od cewki butelkowej. Czy to dobre podłączenie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:25, 21 Mar 2010    Temat postu:

Nie rozumiem tego stwierdzenia, że żaden schemat Ci nie pomoże.
Musisz po prostu doprowadzić część instalacji do zgodnej ze schematem. Jeśli kolory kabli się nie zgadzają to "idziesz po kablu" i patrzysz gdzie jest podłączony. Naklejasz na nim karteczkę czerwono-szary, brązowy itp.
Oczywiście jest to trudne i pracochłonne, ale musisz sam zdecydować, czy chcesz to zrobić samemu, czy dać do elektryka.
Nie siedzę w Twojej głowie i nie mam pojęcia, czy masz chęci i motywację aby to zrobić samemu. Wiem jedno: przeciętny śmiertelnik - jeśli się uprze - jest w stanie to zrobić Happy

Pytasz: czy kabel ma być podłączony do stacyjki, czy do DDR. Nie wiem, co oznacza w tym przypadku DDR - musiałbyś zrobić zdjęcie tego układu.
Może przypomina [link widoczny dla zalogowanych].
Tak: do styku nr 2 ma być podłączony kabel z silnika (przerywacz) oraz cewka butelkowa (patrz schemat).
Jeśli nie gaśnie to podłącz się do tego właśnie kabelka i przy pracującym silniku zewrzyj go do masy. Powinien zgasnąć - tak działa właśnie ustawienie stacyjki w położenie 0 i 3.


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Nie 22:33, 21 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:10, 22 Mar 2010    Temat postu:

Dzisiaj posiedziałem przy tej instalacji i powoli zaczynam dochodzić co do czego. Zwarłem masę ze tykiem nr 2 i silnik zgasł. Rozumiem że stacyjka jest zepsuta jeśli po wyłączeniu kluczyka sam nie gaśnie? Oto zdjęcie tego układu o który pytałem wcześniej:

[link widoczny dla zalogowanych]

Patrzyłem te tylne światło i miałem źle podłączone, bo prąd do tylnego światła płyną przez przerywacz do kierunkowskazów, a powinien (o ile dobrze schemat przeczytałem) płynąć ze stacyjki od styku nr 58. Podłączyłem jak powinno być i światło nie świeci, ze styku nr 58 nie wypływa prąd. Czy to wina stacyjki?

A układ na tym zdjęciu jest identyczny jak mój prostownik.
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:23, 22 Mar 2010    Temat postu:

Kluczyk musisz przekręcić do właściwej pozycji (nr2) aby na styku 58 pojawiło się napięcie z cewki. Pytanie co jest po drugiej stronie, czyli na styku 59b, bo z niego to napięcie jest brane.
Podobnie jest z wyłączeniem silnika (pozycja nr 0). Nie wystarczy wyciągnąć kluczyk ze stacyjki (nie wiem co oznacza "wyłączenie kluczyka") - trzeba go przekręcić na 0.
Być może stacyjka jest uszkodzona, ale żeby mieć pewnośc musisz sprawdzić czy między odpowiednimi stykami następuje zwarcie po ustawieniu stacyjki w odpowiednie położenie (wg schematu).

Link ze strony Agmotu przedstawia prostownik, dokładnie mostek Graetza. Skoro go masz, to nie powinieneś mieć układu dławikowego, tylko ELBĘ.
Niestety nie wiem, jaki układ przedstawia zdjęcie, które zrobiłeś - może ktoś inny to rozpozna. Powinien mieć jakieś oznaczenie typu 8xxx.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:07, 22 Mar 2010    Temat postu:

DO tego układu (któremu zrobiłem zdjęcie) wchodzą kable od kierunkowskazów. Nie wiem co to za układ.

Wyłączanie kluczyka - miałem na myśli przekręcenie go do pozycji 0.
Skoro twierdzisz, że nie mam układu dławikowego tylko elbę, to gdzie ona się znajuduje? Patrzyłem zdjęcia tej ELBY i nic takiego nie mam. W podobnym kształcie mam przerywacz do kierunkowskazów, ale to chyba nie może być ELBA.

A ten mostek Graetza czy ma coś do ładowania, czy ta ELBA? A może te dwa układy w jakiś sposób ze sobą wspułpracują? Może mi ktoś to wyjaśnić??


Ostatnio zmieniony przez jacext dnia Pon 21:09, 22 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:55, 22 Mar 2010    Temat postu:

Być może ten tajemniczy "układ", to tylko listwa połączeniowa. Jeśli dobrze widzę ma 8 styków a żaden układ elektroniczny w Simsonie tyle nie ma.
Tak mostek służy do ładowania i współpracuje z ELBĄ, która jest układem zapobiegającym nadmiernemu naładowaniu aku oraz przerywaczem kierunków.
Widać to na tym schemacie (mostek, to "Gleichrichter"):
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paluch
Z Simsonem na ty
Z Simsonem na ty


Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3469
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krzepice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:59, 22 Mar 2010    Temat postu:

Dobrze Syzyf myślisz, ten "układ" to właśnie listwa połączeniowa.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 20:12, 23 Mar 2010    Temat postu:

Witam. Dzisiaj majstrowałem przy tej instalacji i problem "gaszenia" rozwiązałem. Była po prostu masa podłączona nie do tego styku co trzeba.

Pozostał jeszcze problem ładowania i światła.

Od mostka Graetza dochodzi prąd do ELBY, ale stamtąd już nie odchodzi do stacyjki. Czy ELBA się spaliła? Można ją jakoś naprawić czy trzeba kupić nową?

Jeśli chodzi o tylne światło to było ono podłączone dość nietypowo. Prąd "brany był'' nie ze stacyjki tylko z ELBY ze styku nr 59a (tego samego, co dochodził tam prąd od mostka). Podłączyłem tak jak powinno być czyli do styku nr 56 stacyjki i światło nie świeci. Na schemacie widzę, że od tego styku wychodzi jeszcze jeden kabel, u mnie go nie ma. Czy to dlatego nie mam tylnego światła?

Jeszcze jedno: czy prąd z ELBY będzie płyną do stacyjki, jeżeli nie jest podłączony akumulator??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:46, 23 Mar 2010    Temat postu:

Aaa... dzięki Paluch - u mnie tego nie ma, więc będę mądrzejszy Happy

ELBA musi być podłączona do akumulatora aby poprawnie pracowała. Układ scalony sterujący tyrystorem w środku jest zasilany napięciem aku.
W razie czego można spróbować ją naprawić (sam tego nie robiłem), choć może to nie być proste - zależy co się uszkodziło.
Ze styku 56 wychodzą 2 kable: jeden na żarówkę światła tylnego a drugi przedniego. W takim razie przód też nie świeci.
Podłącz więc kabel, który jest na styku 56 stacyjki do jej styku 59, do którego przychodzi kabel z cewki świetlnej (omijasz stacyjkę) i zobacz czy świeci. Jeśli nie, to albo cewka nie ma masy albo jest uszkodzona, względnie kabel biegnący do niej (czerwono-biały).

Edit: na jakimś schemacie widziałem jeszcze inne podłączenie: od styku 56 rzeczywiście odchodzi 1 kabel. Rozgałęzienie go na 2 żarówki (przód i tył) następuje dopiero na listwie połączeniowej. Niestety schematów do Simsona jest kilka i w zależności od modelu trzeba sobie dopasować właściwy. Nie są to różnice drastyczne, ale różnią się czasem takimi drobnymi szczegółami.


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Śro 19:47, 24 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:53, 24 Mar 2010    Temat postu:

Gdzieś wyczytałem, że przednie światło i tylne światło powinno być brane z dwóch osobnych cewek. Na większości schematów widziałem, że tak było. Wcześniej źle napisałem, bo nie mam prądu na styku nr 58. Według wielu schematów ze styku nr 58 powinno wychodzić prąd na tylne światło. Ja tak podłączyłem, zapaliłem sima, przekręciłem kluczyk do pozycji nr 2 i światło tylne nie świeciło. Ze stku nr 56 wychodzi u mnie prąd na przednie światło, światło świeci. Próbowałem podłączyć oba światła do jednego styku (nr 56) i oba świeciły strasznie słabo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:42, 24 Mar 2010    Temat postu:

Z osobnego odczepu cewki ładowania jest brane napięcie na lampę tylną ale przy instalacji 6V, a Twoja jest na 12V.
Na wszystkich schematach instalacji 12V lampę tylną i przednią zasila ta sama cewka świetlna.
Na styk 58 przychodzi kabel z cewki. Na styku 56 to napięcie pojawia się po ustawieniu stacyjki w położenie 2.
Jeśli słabo świecą oba, to może masz za silne żarówki. Z tyłu ma być 5W a z przodu 35W. To świecenie oczywiście zależne jest od obrotów silnika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jacext
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 20 Mar 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wólka Orłowska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:00, 25 Mar 2010    Temat postu:

A do jakiego styku stacyjki można podczepić podświetlanie licznika?

Dzisiaj kupiłem nowy akumulator i podłączyłem go. Niby wszystko działa, ale jak sprawdzić, czy jest on ładowany? Próbowałem podłączyć amperomierz do akumulatora i wskazówka pokazywała MAX. Tak samo pokazywała na wyłączonym silniku. Nie wiem co to oznacza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:58, 25 Mar 2010    Temat postu:

Czy tak trudno zerknąć na schemat? To zależy od schematu, którym się posługujesz. Oświetlenie licznika może być z 59b stacyjki albo 57 itd.
Nie wiem jak podłączyłeś amperomierz, ale jeśli do końcówek + i - aku, to źle i nic dziwnego że pokazał max (o ile się nie uszkodził przy okazji).

Aby sprawdzić ładowanie amperomierzem, musisz podłączyć go szeregowo, "wciąć się" w kabel idący na plus aku.
Zatem odłącz np. od styku 30 stacyjki kabel (idzie on do + aku) i podłącz plus amperomierza do 30 stacyjki a jego minus do tego odłączonego kabla, czyli + aku. Oczywiście amperomierz musi mieć jakiś zakres pomiaru rzędu co najmniej 2A (lepiej 5A).
Jaki pokaże prąd, zależy od stopnia naładowania aku oraz obrotów silnika (wyższe więcej). Nie wiem dokładnie ile to wyniesie, pewnie w zakresie 0,5-2,5A.


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Czw 21:03, 25 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin