Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Napięci obcięcia segu 'elba'

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
parker11@vp.pl
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 13 Lip 2012
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:57, 14 Paź 2012    Temat postu: Napięci obcięcia segu 'elba'

witam kupiłem używaną segu i ukazało sie że nie obcina ładowania więc postanowiłem ja rozebrać i zobaczyłem że potencjometr jest podkręcony na maxa i jaa go przekręciłem to obcina ładowanie moje pytanie jest takie jak wyregulować elbę tzn na jakie napięcie i jakim sposobem
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:30, 14 Paź 2012    Temat postu:

Zakładam, że chodzi o ELBĘ na 12V, a odpowiedź wcale nie jest prosta.
Technicznie sam proces regulacji jest łatwy, bo sprowadza się do ustawienia na odpowiedniej końcówce układu scalonego odpowiedniego napięcia, poprzez kręcenie potencjometrem. Zatem trzeba podać na ELBĘ napięcie STAŁE z akumulatora 12V , tzn. plus na styki 59a i 49, a minus na 31. Podłączyć się woltomierzem między styk 31 (masa) i odpowiedni punkt ELBY, kręcić potencjometrem i mierzyć. Jaki to punkt?
Trzeba najpierw ustalić (odczytać z obudowy napis), jaki jest typ układu scalonego pracującego w obwodzie ładowania a potem w oparciu o notę katalogową ustalić, na której nóżce jest wejście nieodwracające komparatora (+). To jest ten punkt. Przykładowo dla ELBy na napięcie 12V jest dostępny taki schemat:
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/1e/1e6cbac87ca0cbc6cd02093146099d05.jpg
Scalakiem jest układ TAA865A i jest to jego styk nr 2.
Na tym schemacie, podobnie jak na innych, które można znaleźć w sieci jest nawet podane to napięcie: 2,65V a potencjometr to P1.

Niestety to podane napięcie 2,65V jest dla mnie mocno podejrzane tzn. za niskie. Dlaczego?
Tu trzeba by nieco wejść w zasadę działania ELBY, ale nie wiem, czy to będzie zrozumiałe - napiszę więc ogólnie.
Napięcie z aku (obniżone przez dzielnik rezystorów R4/R5) jest porównywane z napięciem odniesienia na styku 2 - tym ustalonym potencjometrem P1. Jeśli aku ma napięcie niższe od wymaganego (jest niedoładowany), to prąd z cewki jest przepuszczany poprzez tyrystor T1 i aku jest ładowany.
Pytanie więc: jakie powinno być chwilowe napięcie akumulatora "zmierzone" przez scalak, aby uznał on że aku jest albo nie jest naładowany. Czyli jaka jest ta granica max napięcia aku "Ug", gdy zapada decyzja: ładować, czy nie.

I tu jest pies pogrzebany, bo trzeba by wiedzieć, jak dokładnie wyglądają oscylogramy w układzie ładowania tzn. jakie jest CHWILOWE napięcie na aku w ułamku sekundy, gdy nie jest on ładowany (podczas ładowania). Czy to jest 12V, czy może 14V? Tego niestety nie wiem, a poprawna regulacja ELBY od tego zależy.
Znając wartości rezystorów R4(6,2k) i R5(2,2k) można obliczyć, że ta granica przy napięciu ze schematu wynoszącym 2,65V została określona na U=2,65*(R4+R5)/R5=2,65*8,4/2,2=10,1V
Zatem, jeśli aku osiągnie napięcie 10,1V, to przestanie on być ładowany. Dla aku 12V jest to wartość podejrzana, bo trudno go wtedy nazwać przeładowanym. Wydaje mi się, że to napięcie na styku 2 powinno mieć wyższą wartość. Ogólnie przyjmując napięcie "graniczne" Ug naładowanego akumulatora, napięcie odniesienia U2 (na styku 2 scalaka) można obliczyć ze wzoru:
U2=Ug*R4/(R4+R5)
Przykładowo, jeśli przyjmiemy Ug=12,3V, to U2=3,22V.
Ale czy to 12,3V jest dobre? Może powinno być więcej np. 14V? Tego nie wiem.
Tym niemniej wydaje mi się, że podane na schemacie 2,65V jest za małe i aku nie będzie w ogóle ładowany.
Trochę to pewnie zawiłe, ale cóż... Wink (1)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
parker11@vp.pl
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 13 Lip 2012
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 16:47, 15 Paź 2012    Temat postu:

ło chyba spróbuje metodą prób i błędów
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin