Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Brak iskry, plątanina kabli, 6 czy 12V ?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 19:53, 30 Mar 2014    Temat postu: Brak iskry, plątanina kabli, 6 czy 12V ?

Witam ! Jestem tu krótko i jest to mój pierwszy post a już potrzebuję pomocy.

Stałem się szczęśliwym posiadaczem Simsona S51. Ale.. no właśnie.


Od początku Simek chodził źle, na wolnych jakoś trzymał obroty, jak szybko dodawało mu się gazu to go muliło i gasł, przy powolnym zwiększaniu obrotów jakoś na nie wchodził lecz "kichał" i wgl nie miał mocy. Od początku też nie działały żadne światła ani elektryka.
No dobra to myślę, że przeczyszczę gaźnik (16N3-4). I przy okazji ujrzałem to mega plątaninę kabli, i już sobie myślę, "Aha, będzie ciekawie..." Oglądam tą instalację, jakieś przewody wgl nie podpięte, jakieś się odpinają i ogólnie masakra. To schemat w rękę i oglądam jak co ma być, ale zaraz zaraz, wszystkie żarówki na 12V, przerywacz na 12V, a tu cewka butelkowa na 6V, eee ? I o co tu chodzi ? Mam magneto z dwoma otworami, jak je zdejmę to widzę przerywacz, 3 cewki i kondensator. Ze statora w okolice stacyjki wychodzą mi 4 przewodu, czerwony, żółty, biało pomarańczowy i chyba biało fioletowy, żółty wgl nie jest podpięt. Widzę że mam prostownik(8871.5(jest na zdjęciu)) lecz wujek google nie umie jednoznacznie określić się czy jest on na 6 czy na 12 Volt. Oglądam kondensator na statorze a jego rdzeń, tam gdzie są przewodu podpięte normalnie mi się obraca w rękach ... Składam to próbuję odpalić a tu nie ma iskry na świecy...Zamieszczam dużo zdjęć co udało mi się zrobić i proszę o pomoc !
Pytania:
1. Czy tu jest cała instalacja 6V czy 12V ?
2. Dlaczego może nie być iskry ?
3. Jak mają być podpięte przewody wychodzące ze statora ?
4. Wywalić tą całą instalację i założyć nową ?
5. Jak sprawdzić czy cewki na statorze dobrze działają ?
6. Jak podłączyć kabelki żeby pominąć wszystko co zbędne żeby dało się uruchomić silnik ?
7. Jakie piwo lubisz bo chętnie postawię za pomoc ! Wide grin

Galerię Zaraz Dodam !

GALERIA ZDJĘĆ :
https://www.dropbox.com/sh/xhqydlrkeig0zlc/RyYm3gOHJ6


Ostatnio zmieniony przez Szymeeeek dnia Wto 18:41, 01 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JUStin
Gość





PostWysłany: Nie 21:07, 30 Mar 2014    Temat postu:

Okiem fachowca ogolny galimatias.Z racji widocznego prostownika-instalacja 6 v.Na 12v musi byc ELBA 12V+mostek graetza.Do zrobienia tylko przez dobrego fachowca,lub przez kogos kto potrafi to zrobic przy pomocy schematu.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 21:15, 30 Mar 2014    Temat postu:

Ale podobno ten prostownik można zastosować do 12V instalacji bez ELBY
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JUStin
Gość





PostWysłany: Nie 21:34, 30 Mar 2014    Temat postu:

BZDURA.Cewka ladowania i stopu w inst. 12v jest bezmasowa.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 21:46, 30 Mar 2014    Temat postu:

Czyli jak mam to rozumieć ? Zapłon mam na 6v, brak ładowania, i kierunkowskazy z reszta z aku na 12v ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:16, 30 Mar 2014    Temat postu:

Instalacja jako taka wydaje się do wykorzystania. W oryginalnej też jest trochę plątaniny kabli z uwagi na stacyjkę, która pod podłączeniu przypomina jeża Wink (1)
Prostownik był stosowany przy instalacji 6V, ale można go wykorzystać do 12V, choć ładowanie będzie o 50% słabsze - na początek może być.
Cewka butelkowa może mieć napisane 6V - takie były stosowane rownież przy 12V, zatem OK.
Skoro akumulator i żarówki są na 12V, to można przyjąć, że na takie napięcie powinieneś robić instalację. Cewki w statorze (ładowania i świetlna) powinny być do instalacji 12V i na pierwszy rzut oka tak wyglądają, bo mają sporo zwojów. W razie potrzeby można je wymienić, ale na razie trzeba by je tylko obejrzeć i sprawdzić omomierzem.

Cewka ładowania ma 2 odczepy, ale trzeba sprawdzić (omomierzem), czy one łączą się się z masą, czyli metalowym rdzeniem cewki (przy 12V nie powinny - tzw. cewka bezmasowa).
Cewka świetlna ma 1 odczep. Cewka zapłonowa statora ma 1 odczep, który łączy się w statorze z przerywaczem i kondensatorem.
Cewki z 1 odczepem mają drugi odczep przylutowany do rdzenia (cewki masowe), czyli można je sprawdzić omomierzem: pomiędzy odczepem a rdzeniem powinno być prawie 0 omów.

Przede wszystkim musisz ustalić, która cewka jest do czego i opisać te 4 kable wychodzące ze statora. Kondensator w statorze, skoro ma ruchomy rdzeń (uszkodzony?), najlepiej w ogóle odłączyć, bo można podłączyć kondensator na zewnątrz silnika. Tak masz zresztą podłączone, bo przy cewce butelkowej widać podłączony taki kondensator od jakiegoś auta, np Malucha (OK).

Na szczęście instalacja w Simsonie ma budowę modułową, czyli części: zapłonowa, świetlna i ładowania (+kierunki) są niezależne od siebie. Można je więc uruchamiać stopniowo w takiej kolejności, gdy jedna część już działa poprawnie.
Proponowałbym zacząć od zapłonowej i sprawić aby silnik odpalił. Zatem po opisaniu 4 kabli wychodzących z silnika, odłącz je wszystkie od stacyjki i zaizoluj oprócz kabla od cewki zapłonowej.
W statorze odłącz kable od kondensatora: podłącz ze sobą tylko odczep cewki zapłonowej i przerywacz (mała nakrętka) - do tego podłącz kabel wychodzący na zewnątrz - opisz go jako kabel od zapłonu.
Ten kabel podłącz wprost do styku 1 cewki butelkowej. Do tego samego styku podłącz ten zewnętrzny kondensator a jego dyndający kabelek, do drugiego styku (15) cewki butelkowej i z niego kabelek do masy.
Będziesz miał podłączoną część zapłonową i po "kopnięciu" powinna pojawić się iskra na świecy a silnik powinien odpalić.
Być może trzeba by jeszcze przeczyścić styki przerywacza i ustawić na nim przerwę tzn. przy maksymalnym otwarciu styków powinna byc przerwa 0,4mm (z braku szczelinomierza taką grubość mają 2 kartki bloku technicznego).
Gdyby silnik odpalił, można go zgasić poprzez zdjęcie fajki ze świecy.

Tyle na początek Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 22:42, 30 Mar 2014    Temat postu:

Dzięki wielkie ! W weekend się zabieram do roboty z tym ponieważ w tygodniu nie ma jak Sad (1)
Krok po kroku będę działał, mam cel żeby do czerwca fajnie już go zrobić :P

PS. A tu Simson w dzień zakupu dla zainteresowanych Happy

https://www.dropbox.com/sh/zerygxl5leulh5i/IR5IPPnx8o


Ostatnio zmieniony przez Szymeeeek dnia Nie 22:45, 30 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 19:18, 06 Kwi 2014    Temat postu:

Witam ponownie po zmaganiach ! Simson odpalił ! Przyczyną był przerywacz bardzo słabo ta sprężynka działała i prawie nie doskakiwał na swoje miejsce Happy

LINK DO GALERII
https://www.dropbox.com/sh/yat2tc7ye49boq3/8Bd-CtRl_t

Udało mi się doprowadzić do takiego stanu :
1. Zamontowałem elektroniczny przerywacz kierunkowskazów i ładnie pracują z akumulatora.
2. Światła postojowe świecą na 4 pozycji.
3. Alee ... no właśnie ładowanie teraz, jak odepnę akumulator i podepnę zamiast niego voltomierz żeby sprawdzić akie jest ładowanie a tam 3,6V...
Sprawdzam wyjścia ze statora, żółty i czerwony kabel wychodzą z jednej cewki, zakres 200V, prąd zmienny,
Czerwony przewód + masa silnika, 3,5 V na wolnych do 6V na wysokich obrotach,
Żółty przewód + masa silnika, 6V na wolnych do 11 na wysokich,
Biało-pomarańczowy przewód + masa silnika 10V na wolnych do 40V na wysokich.

Może ktoś mi to wytłumaczyć ?

I teraz opiszę jak podłączyłem te 2 cewki (cewka zapłonowa działa bez problemu więc to pomijam Wink (1) )
Cewka z wychodzącym jednym kablem po lewej patrząc od tyły (na 1 zdjęciu)(biało-pomarańczowy) podpiąłem w stacyjce w pin poniżej styku potrójnego (59 jak dobrze myślę)
Przewód czerwony z cewki na dole podpiąłem do styku potrójnego.
Przewód żółty do kostki bezpieczników a od nich do zielonego przewodu prostownika
Akumulator do bezpieczników a później do styku 30 stacyjki i czerwonego kabelka z prostownika.
Kabelki biało czarne które wychodzą z prostownika też dają tylko 3V zmiennego.

Światło przednie w miarę normalnie świeci chociaż nie mam porównania.
Myślę czy stopu też normalnie z akumulatora nie poprowadzić.
To na jakie napięcie są wkońcu te cewki ? Jak by ta od ładowania była na 6V to czy przy zmianie na 12V cewkę muszę zamontować ELBĘ i mostek prostowniczy ?


Ostatnio zmieniony przez Szymeeeek dnia Nie 19:19, 06 Kwi 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:53, 07 Kwi 2014    Temat postu:

Szymeeeek napisał:
jak odepnę akumulator i podepnę zamiast niego voltomierz żeby sprawdzić akie jest ładowanie a tam 3,6V...

To napięcie jest zaniżone przez miernik o połowę (prostownik na 1 diodzie), ale dla aku 12V i tak z niskie.

Szymeeeek napisał:
Sprawdzam wyjścia ze statora, żółty i czerwony kabel wychodzą z jednej cewki, zakres 200V, prąd zmienny,
Czerwony przewód + masa silnika, 3,5 V na wolnych do 6V na wysokich obrotach,
Żółty przewód + masa silnika, 6V na wolnych do 11 na wysokich,


Przede wszystkim powinieneś był sprawdzić (pisałem o tym wcześniej), czy ta cewka jest masowa, czy nie.
Bo jeśli bezmasowa, to taki pomiar między masą a stykami cewki nie ma sensu i w zasadzie miernik powinien pokazywać 0V, albo jakieś "śmieci".
Gdyby była bezmasowa, to mierzyć trzeba (napięcie przemienne) pomiędzy obu kablami (bez masy).
Skoro pokazuje jakieś wartości, to chyba cewka jednak jest masowa (do instalacji 6V, ale sprawdź ją omomierzem).
Jeśli te pomiary były na samych kablach od cewki (bez podłączania ich do odbiorników), to napięcia wydają się za małe.
Przy czym przy cewce masowej na tych 2 odczepach napięcia się różnią: na jednym jest o połowę niższe, niż na drugim.
Zmierzyłeś (na wysokich obr.) 6V na czerwonym, i 11V na żółtym, więc na czerwonym jest niższe. Teoretycznie one powinny być podłączone tak (przy inst. 6V):
- czerwony (6V) do prostownika i potem na aku
- żółty (11V) do styku potrójnego i zniego na "stop" (masz na odwrót)
Ale jeśli cewka rzeczywiście daje tak słabe napięcie, to przy 12V ładowania i tak nie będzie.
Można by spróbować (jeśli masowa) użyć ją do ładowania, podłączając kabel żółty (czerwony nie podłączony) do prostownika. Masz chyba w nim 2 kable: zielony i czerwono-zielony (wisi luzem). Trzeba by podłączyć do czerwono-zielonego (mocniejsze ładowanie).
Sprawdź tą masowość cewki przede wszystkim.

Gdyby cewka była lipna, to wtedy rzeczywiście trzeba by kupić nową (albo przewinąć tą). Wtedy rzeczywiście trzeba by kupić mostek prostowniczy, najlepiej w sklepie elektronicznym za 3-4 zł (na prąd 15-25A, najlepiej z konektorami, jak w Simsonie).
Ja bym na początek nie kupował ELBY, bo ona napięcia i tak nie reguluje - podłączyć mostek, sprawdzić ładowanie, trochę pojeździć i znowu pomierzyć.
Gdyby napięcie było za wysokie, to wtedy trzeba się zastanowić: albo ELBA albo spróbować użyć tego prostownika, który masz (8871.5) pod warunkiem, że ma on dławik w części ładowania (sprawdź od spodu, czy ma 1, czy 2 dławiki (małe cewki)).

Szymeeeek napisał:
Cewka z wychodzącym jednym kablem po lewej patrząc od tyły (na 1 zdjęciu)(biało-pomarańczowy) podpiąłem w stacyjce w pin poniżej styku potrójnego (59 jak dobrze myślę)

Tak, styk 59 jest "pod" stykiem potrójnym, więc to jest OK.
Cewka daje 40V na wysokich (przemienne), ale to jest zapewne bez odbiorników, na samym kablu. Tak powinno być - po podłączeniu żarówki to napięcie spadnie. Skoro lampa świeci dobrze, to cewkę możesz zostawić.
Podobnie wyższe napięcia bez obciążenia powinny być na cewce ładowania (przy cewce "6V" kilkanaście woltów lub więcej).


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Pon 10:02, 07 Kwi 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymeeeek
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 17 Mar 2014
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pon 10:30, 07 Kwi 2014    Temat postu:

Akurat robię zamówienie na inne części do simsona to uważam, że nie ma co się bawić z tą starą cewką i zamówię cewkę 12V MZA (bo to tylko 25 zł) i zakupię ten prostownik. Jak widzę po schematach to troszkę przerabiania jest instalacji no nie ? Ale i tak najbardziej ciesze się że już jeździ a teraz to będzie tylko kosmetyka Happy

DZIĘKI WIELKIE ZA POMOC Syzyf !! Happy

PS. Jak kupiłem taką cewkę to jej wyprowadzenia podpiąć bezpośrednio pod wejścia mostka w obojętnie jakim ułożeniu ? Happy

http://suprabike.pl/pl/p/Cewka-SIMSON-ladowania-stop-12V-21W-MZA-39/1485


Ostatnio zmieniony przez Szymeeeek dnia Pon 20:19, 07 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin