Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zmiana instalacji na nową

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Eldritch
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica

PostWysłany: Czw 8:48, 04 Kwi 2013    Temat postu: Zmiana instalacji na nową

Witam !
nie dawno zakupiłem Simsona S50 enduro . Niestety okazało się , że wszystko w nim jest dosłownie na drutach . Postanowiłem wymienić instalację na całkowicie nową i tu natrafiłem na spory kłopoty. Po zidentyfikowaniu swojej instalacji (podziw dla Syzyfa , który odwalił w tej dziedzinie mnóstwo dobrej roboty) stwierdziłem ze dla mnie odpowiedni jest schemat nr 3 (Przerywacz , 6V , ma kierunkowskazy , ma cewkę butelkową , nie ma Elby , stacyjka 4 pozycyjna,). Przy pierwszych zabawach związanych z instalacją doprowadziłem do jakiegoś zwarcia i jedyne urządzenie elektryczne które miałem pod puszką (przerywacz był wypruty i kierunki swiecily na stałe) ,to zamontowane za stacyjką (układ ładowania) skopciło sie . Postanowiłem więc zmienić co nieco i zainstalować ELBĘ (ladowanie i kierunkowskazy w jednym). I tu powstał problem . Zmiana spowodowała , ze powinieniem wybrac schemat 4 i tu trochę sie pogubiłem . Kupiłem juz ELBE ale nie wiem czy musze dodatkowo kupić Mostek Prostowniczy ? (skoro ELBA to moduł ładowania?? ) oraz Ladeanlage mit Schlußlichtdrossel - prostownik dławikowy z dławikiem dla światła tylnego ?? czy są to opcje tej instalacji ( wydaje mi się , że ten prostownik dławikowy to właśnie to co ujarałem przy pierwszy zabawach instalacją ) . Proszę więc o odpowiedz, do czego przy zastosowaniu ELBY służą te dwa elementy i czy powinienem je zaistalować ? czy mogę to sobie odpuścić . Dodam, że kupiłem już całe nowe okablowanie , nowe manetki i trochę się obawiam kolejnego zwarcia i spalenia Elby która niestety troszeczkę kosztuje , (może nie tak wiele , ale w skali remontu całej tej pięknej maszynki Happy to jednak już każda dodatkowa wydana złotówka już boli Happy ) na dzień dzisiejszy za kasę którą włożyłem już w tego Simsona mogłem .... ech lepiej nie napiszę bo żona może przeczytać Happy . Proszę o poradę co z tym mostkiem i dławikiem . Dzięki
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:35, 04 Kwi 2013    Temat postu:

Trochę szkoda, że już się okupiłeś w sprzęt, bo w takim przypadku całkowitego remontu instalacji warto było rozważyć zmianę napięcia z 6V na 12V, która jest trochę lepsza. Szczególnie w kwestii ładowania, z którym ja przynajmniej miałem ciągłe problemy, bo aku się szybko rozładowywał przy częstym używaniu kierunkowskazów. Pytanie więc, czy ta droga jest jeszcze możliwa. Samo okablowanie praktycznie jest takie samo, więc może zostać to, które kupiłeś. Pozostaje kwestia akumulatora: czy jest stary na 6V, czy kupiłeś nowy albo planujesz. Niestety ELBA jest dla konkretnego napięcia, więc musiałbyś ją sprzedać. Podobnie z tym układem dławikowym.
Musiałbyś pomyśleć, czy to się kalkuluje.

Zakładając, że pozostajesz przy 6V i chcesz zrobić wg schematu nr 4, to:
1. Układ dławikowy służy tutaj tylko do ograniczania napięcia na lampę tylną (kable szaro-czarne). Pozostała część tego "modułu" (dioda z ewentualnym drugim dławikiem) nie jest używana. Jeśli już go masz, to trzeba go podłączyć wg schematu w celu ochrony żarówki tylnej
2. Na schemacie jest mostek prostowniczy przed ELBĄ, ale jest z niego wykorzystywana tylko 1 dioda. Przy 6V taka dioda w zasadzie nie jest konieczna, bo w tym przypadku ELBA również prostuje napięcie. Takie podłączenie bez diody było zresztą oryginalnie robione w skuterach SR50 z instalacją 6V, np: [link widoczny dla zalogowanych] albo [link widoczny dla zalogowanych]
3. Gdybyś tą diodę chciał jednak dać, to można kupić mostek albo diodę (koszt 2-4zł w sklepie elektron.) albo wykorzystać tą nie używaną z układu dławikowego z pkt. 1. W takim przypadku najlepiej, gdyby ten układ miał widoczną z zewnątrz tylko 1 cewkę (są z 1 albo 2 cewkami), bo to oznacza, że pomiędzy kablami czerwonym i zielonym jest "goła" dioda bez dławika. Ogólnie sens stosowania tej diody przed ELBĄ polega na tym, aby na jej wejście nie podawać ujemnego napięcia z cewki. W jakiś szczególnych okolicznościach mogło by to spowodować uszkodzenie. Dla świętego spokoju można więc ją dać.

Generalnie nalepiej instalację podłączać etapami, korzystając z faktu, że część zapłonowa, świetlna i związana z akumulatorem są niezależne od siebie. Czyli 3 etapy w kolejności jw., sprawdzając, czy poprzedni zakończył się powodzeniem. Nie wszystko na raz, bo wtedy robi się zadyma.


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Czw 11:38, 04 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Eldritch
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica

PostWysłany: Czw 14:26, 04 Kwi 2013    Temat postu:

Piękne dzięki za naświetlenie sytuacji.
Jeżeli chodzi o zmianę na 12 V to juz trochę pózno , poniewaz wszystko kupione na 6V (aku też) . Zmiana na 12V wydawala mi sie zbyt kosztowna (zmiana wszystkich cewek ) a zysk niewielki (dopiero potem spalil sie ten prostownik i padla decyzja na zmiane na ELBE). Jak już wspomiałem na dzisiaj dolozyłem juz w części pona 900 Wide grin i nie chcę przesadzać :0
Na koniec jeszcze jedno wazne pytanie . Czy ten układ dławikowy to to : prostownik-diodowy-6v-simson-s50-s51-(nie moge opublikowac adresu www na allegro nr tej aukcji to 3076762731) ? Bo jeśli tak to własnie to upaliłem .(a moze nie choc wyraznie poszedl dymek z niego ) . A jesli to nie to urzadzenie to co mam wlasciwie kupic Wink (1) ? A moze ten ktory upaliłem moze sie bedzie nadawal do tej funkcji lub wcale nie padl i da sie go sprawdzic
Wiem , że moje pytania wydają się naprawdę naiwne , ale jestem lakiernikiem samochodowym a nie elektrykiem i wolę zapytać niż coś znowu spalic Wide grin


Ostatnio zmieniony przez Eldritch dnia Czw 14:45, 04 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:31, 04 Kwi 2013    Temat postu:

Tak, to jest prostownik diodowy (układ dławikowy) z tej aukcji: [link widoczny dla zalogowanych]
Przy czym one były w 2 wersjach - zobacz ten temat: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/prostownik-diodowy-6v-8871-6,39530.html
Jaki masz: z 1, czy 2 cewkami? Np. ten ma 2 cewki (te pomarańczowe prostokąty): [link widoczny dla zalogowanych]
Jedyne co tam może się upalić, to dioda prostownicza, którą można wymienić na inną za kilka złotych. Ten moduł łatwo sprawdzić przy pomocy miernika: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/regulator-ladowania,22762.html#289975

Czyli:
1. Napisz jaki masz ten układ dławikowy (1, czy 2 cewki)
2. Sprawdź miernikiem, czy dioda w nim jest OK (można użyć baterii i żarówki zamiast miernika)
3. Wykorzystaj go do podłączenia lampy tylnej
4. Jeśli dioda w nim jest OK, to można ją podłączyć przed ELBĄ (zamiast mostka na schemacie, w razie czego napiszę jak)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Eldritch
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica

PostWysłany: Czw 18:01, 04 Kwi 2013    Temat postu:

Wymontowałem dławik i zrobiłem jego zdiecia ale w dalszym ciagu nie moge wstawic odnosnikow do fotek. za 5 godzin to ograniczenie zniknie wiec wstawie foty i opisze to co stwierdzilem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kacper123190
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 21 Maj 2012
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Iłowo-Osada
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:54, 04 Kwi 2013    Temat postu:

Jak byś tego [link widoczny dla zalogowanych] potrzebował to ja chyba na 50% mam to w domu ponieważ w sklepie to kupowałem z 2 lata temu i zamiast na 12v. to koleś mi sprzedał na 6v. i chyba nie chciał tego odmienić skur.. jeden, ale na pewno to nowe jest wiec jak coś to pytaj czy mam wiec wtedy poszukam dobrze, i bym ci sprzedał taniej niż z allegro Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Eldritch
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica

PostWysłany: Pią 11:22, 05 Kwi 2013    Temat postu:

wymontowałem dławik i oto co stwierdziłem:
Mam 2 cewki z tym że jedna cewka powiedzmy górna (oznaczenia kabli 63 reszta nieczytelna) jest czarna i kable sa przytopione i sprawia wrazenie ze to ona sie kopcila. Moze opisze jak to sie stalo . wymieniałem lewą manetke polaczylem kable wzorujac sie na kablach ze starej manetki i podlaczylem do tego wszystkiego nowy akumulator (stary był calkowicie zerowy ). Bylem pewny ze nie pomylilem zadnego kabla. Po podlaczeniu akumualtora po jakis 2 minutach (!) zauwazylem dymek unoszacy sie z tej cewki.

Mysle więc ze nalepiej bedzie kupic ten dlawik nowy . Rozumiem ze powinienem kupic dlawik z jedna cewka i jak to zrobie zwróce sie porady jak to podlaczyc eliminujac kostke prostownicza.





A co do zakupu tego prostownika , na allegro jest za 65 zl ile proponujesz ? Zadzwon do mnie to się pewnie dogadamy Happy jeżeli to rzeczywiście 6V i ma jedna cewkę bo z tego co pisał kolega Syzyf to właśnie taka mi potrzebna


Ostatnio zmieniony przez Eldritch dnia Wto 8:23, 09 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kacper123190
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 21 Maj 2012
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Iłowo-Osada
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 11:54, 05 Kwi 2013    Temat postu:

Ok dziś go poszukam, jak znajdę to zadzwonię, tylko ze to będzie wieczorem bo dziś będę zajęty czymś innym tzw. prawko robię i takie tam Happy ale poszukam na pewno Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:23, 05 Kwi 2013    Temat postu:

Strasznie się rwiesz do tego kupowania Wink (1) , a nawet nie sprawdziłeś, czy ten dławik się uszkodził (oraz dioda). Nawet gdyby, to ja bym tego nie kupił nowego, bo praktycznie cały ten moduł można zastąpić diodą prostowniczą za kilka złotych. Kilka razy taniej, a efekt ten sam. Ochrona żarówki tylnej przez dławik być może też jest niepotrzebna - trzeba to sprawdzić praktycznie, czy żarówka będzie się przepalała. Wtedy można ewentualnie dać drugą diodę szeregowo z żarowką i po sprawie. Ale to moje zdanie...
Radziłbym najpierw sprawdzić ten cały moduł, jak opisałem wcześniej (link).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kacper123190
Simson Fan
Simson Fan


Dołączył: 21 Maj 2012
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Iłowo-Osada
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 20:44, 05 Kwi 2013    Temat postu:

Nom najpierw wszystko posprawdzaj a z większymi kosztami to w ostateczności Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Eldritch
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 03 Kwi 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Legnica

PostWysłany: Sob 14:57, 06 Kwi 2013    Temat postu:

Jest sporo racji w tym co piszecie , ale w moich założeniach jest przywrócenie tego Simsona do maksymalnie oryginalnej postaci i wprowadzanie modyfikacji instalacji raczej stoi z tym w sprzeczności . I jeśli staję przed wyborem zakładania "lewych diód" a zakupem nowego dławika , raczej wybiorę to drugie rozwiazanie. Ten dławik o który jest na zdięciach powyżej jest uszkodzony na 100% , to sprawdziłem.
Przez nastepnych kilka dni nie bede się mógł tym zajmować , bo trzeba jednak z czegoś żyć Wide grin , ale w przyszłym tygodniu kolejne zakupy i dlaszy ciag remontu . Czekam na telefon w sprawie dławika kolego kacper123190
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin