Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Wszystko o ładowaniu w Simsonach

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Feberos
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 29 Mar 2015
Posty: 9
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Podkarpacie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:10, 24 Sie 2016    Temat postu: Wszystko o ładowaniu w Simsonach

Witam.
Dużo osób ma problem z ładowaniem w swoich Simsonach. Jedną z przyczyn może być złe rozpoznanie cewki w iskrowniku, dobranie schematu lub zbyt duże braki w wiedzy z dziedziny elektryki.

Poradnik podzielę na dwie części: jedną dotyczącą cewek, drugą układów ładowania.

1. W silnikach Simsona montowane były cewki zarówno 6V jak i 12V.
Schemat elektryczny przy obu napięciach wydawać by się mógł identyczny, lecz nie jest.

Cewki 6V są cewkami masowymi? Cewki masowe? Co to? A już tłumaczę: Cewka masowa to taka cewka której jeden z końców uzwojenia jest przymocowany do rdzenia cewki, a rdzeń cewki do silnika (masy).

W modelu DUO 4 oraz 4/1 zastosowano 6V masową cewkę ładowania, nie jest ona jednak dostępna w żadnym sklepie! Po małej modyfikacji można zastąpić ją cewką świetlną 6V 25W.


Cewka 12V jest cewką bez masową, czyli odwrotnie do powyższego - żaden z końców uzwojenia nie dotyka rdzenia, tym samym masy. Ponadto mają widocznie grubszy rdzeń <10mm.

Cewka 6V ma trzy wyprowadzenia:


Cewka 12V tylko dwa:


Teraz jak rozpoznać jaką mamy cewkę?
Najpierw należy odłączyć przewody cewki od mostków/regulatorów/diód prostowniczych!

Najprostszym sposobem jest sprawdzenia tzw. ciągłości przewodu za pomocą multimetra z omomierzem bądź specjalnym brzęczykiem.

Jeśli po zetknięciu jednego z kabli wychodzącego z cewki (szaro-czerwony/czerwono-żółty) z przewodem multimetra oraz masą np. silnika usłyszmy dźwięk lub na omomierzu pokaże się opór - mamy cewkę 6V.

Jeśli nie pokaże się rezystancja ani nie usłyszymy brzęczenia możemy być prawie pewni że mamy cewkę ładowania 12V. Prawie dlatego że cewka może być uszkodzona (mało prawdopodobne jeśli nie widać uszkodzeń).

Na schematach dokładnie widać że cewki różnią się od siebie, ale dla wielu jest to czarna magia i nie zwracają na to uwagi.

Zapraszam do części drugiej poświęconej układom ładowania!



2. Zajmiemy się teraz układami ładowania

W Simsonach zależnie od napięcia stosowane były różne "regulatory".

Jednym z najpopularniejszych jest prostownik diodowy, stosowano go we wszystkich Simsonach S51 z instalacją 6V:


Tak wiem, na Allegro można spotkać prostowniki do 12V ale jest to nieprawda i sprzedawca wprowadza Cię w błąd.

Można też spotkać instalacje 6V z ELBĄ ale najczęściej w modelach SR.

Zasada działania tego "regulatora" jest troszkę inna niż niejednemu może się wydawać. "Regulator" składa się z jednej lub dwóch cewek indukcyjnych pełniących rolę dławika.

W przypadku jednej cewki dławione jest jedynie napięcie podawane na akumulator, w przypadku dwóch - dodatkowo zasilające światło STOP, a nadmiar zasila żarówkę 5W w tylnej lampie oraz podświetlenie licznika.

Oznaczenia diód prostowniczych oraz prądy ładowania:
Kod:
8871.1 Zapłon platynowy (SR4-2, KR51/1) -                Prąd ładowania 0,4A /0,7A
8871.3 Zapłon platynowy (S50B1) -                      Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.4 Zapłon platynowy (S50B) -                      Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.6 Zapłon platynowy (S51B1) -                      Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5 Zapłon elektroniczny (S50/S51B2, S51E, S51C, S70) -    Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5/1 Zapłon elektroniczny (KR51/2L) -                Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/1 Zapłon platynowy (KR51/2N+E) -                Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/2 tak jak w 8871.6


-----------------------------------------------------------------------------------------------

W Simsonach z instalacją 12V sprawa wygląda trochę inaczej.

Najczęściej stosowanym regulatorem jest ELBA, czyli elektroniczny układ ładowania i przerywacz kierunkowskazów. Montowany jest wraz z mostkiem Gretza, który zamienia nam napięcie przemienne na stałe - wymagane do prawidłowego działania w/w ELBY.



W oryginalnych schematach do S51, prąd podawany z cewki dzielony jest na ładowanie akumulatora i światło STOP.

W droższych modelach - głownie z zapłonem elektronicznym - stosowano regulatory prądu przemiennego - EWR albo ESB-1.


Służyły one jednak nie do ładowania akumulatora, a monitorowania i ograniczenia napięcia podawanego do reflektora z przodu (w odróżnieniu od zwykłych S51 w droższych modelach zastosowano reflektor na żarówkę HS1 35/35W) oraz światła tylnego. W instalacji w której zostały zamontowane pełnią dodatkowo funkcję mostka Gretza - który mają wbudowany.
Za ładowanie akumulatora oraz przerywacz kierunkowskazów w dalszym ciągu odpowiadała ELBA.


Poradnik w trakcie pisania! Będzie edytowany!


Ostatnio zmieniony przez Feberos dnia Śro 15:47, 24 Sie 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin