Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Wskaźnik temperatury na bazie układu LM35

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:27, 07 Mar 2012    Temat postu: Wskaźnik temperatury na bazie układu LM35

Cześć,

Chciałbym sobie sprawić wskaźnik temperatury od simka ( na razie kumplowi na okres docierania a potem ewentualnie by został na stałe, lub też po prostu jako termometr zaokienny itp ).

Wzorowałem się na artykule EDW : http://elportal.pl/pdf/k07/05_01d.pdf
Rocznik: 1996
Strona: 49
Numer:5

Chodzi o to, że układ jest bardzo prosty w budowie itp co jest bardzo fajne, ale problem pojawia się przy podłączaniu woltomierza.
Mało kiedy ma się sam woltomierz i najczęściej trzeba podpinać cały miernik.
Co można zrobić aby podpiąć na stałe jakiś kawałek wyświetlacza aby wyświetlał tylko temperaturę?
Nie chce cały czas jeździć z miernikiem, lecz chciałbym właśnie ( o ile się da ) jakoś podpiąć sam wyświetlacz.
Ewentualnie kupić miernik, złączyć w środku styki aby były ustawione na woltomierz zakresu 100V i wyjąć z obudowy ale średnio mi się to uśmiecha Happy

Więc dało by radę jakoś podpiąć sam wyświetlacz? Ewentualnie co by trzeba było dorobić ? Co dołożyć ?

Dzięki,

TAG-SYZ ELEK-LICZ


Ostatnio zmieniony przez Pustack dnia Śro 21:28, 07 Mar 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 0:39, 08 Mar 2012    Temat postu:

Nie robiłem takiego woltomierza ale są "proste" układy wyświetlające napięcie, np:
- http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=413530&start=0
- http://diy.elektroda.eu/miniaturowy-miernik-do-zasilacza-na-attiny13/

Możesz mieć trudność ze zdobyciem układu LM35 w wersji umożliwiającej pomiar do 150 stopni, bo na Allegro zazwyczaj sprzedają dla max 110 stopni.
Moje pomiary (strona 14: KLIK) wskazują, że silnik podczas jazdy ma temperaturę ok. 130 stopni, która na postoju szybko wzrasta nawet do 170 stopni. To jest kolejny problem: do ilu stopni ma to działać? Moim zdaniem powinno do 200 stopni.

Być może prościej było by zrobić coś w tym stylu:
- http://sklep.avt.pl/p/pl/484102/wskaznik+temperatury+silnika+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html
- opis: http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT1484.pdf

Termistor można by zastąpić układem KTY81 (taki ulepszony termistor), który ma temperaturę max 150 stopni a jeszcze lepiej KTY84, który pracuje do 300 stopni.
Ewentualnie spróbować go sprząc z miniaturowym woltomierzem, np. opisanym tutaj: http://www.simsonrulez.fora.pl/font-color-black-elektryka,26/moze-pomysl-na-wskaznik,34634.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:08, 08 Mar 2012    Temat postu:

Aha, czyli z LM35 nici.
Spodobał mi się ten wskaźnik temperatury ( okrągły), termistor bym zastąpił tym układem KTY84 ( w sklepie ATV jest za 5 zł ).
Tylko w opisie pdf. jest termistor na płytce a przecież nikt nie montuje całej płytki razem z diodami na silniku. Termistor musi być na silniku aby reagował na temperaturę ale diody przydały by się gdzieś na kierownicy.
Jak to rozdzielić ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:57, 09 Mar 2012    Temat postu:

Czujnik temperatury można umieścić na silniku i podłączyć do układu parą przewodów - nie jest to duża odległość, ok. 70cm.
Natomiast nie można wprost zastąpić termistora R2 w kicie z AVT czujnikiem KTY84, ponieważ mają one inne parametry a przede wszystkim różnią się współczynnikiem temperatury tzn. przy wzroście temperatury rezystancja termistora R2 (typ NTC) maleje, zaś KTY84 rośnie.
Prosta zamiana ich miejscami tzn. R2 i potencjometru PR1 też nie przyniesie - jak sądzę - odpowiedniego efektu, bo uzyska się zbyt małą rozpiętość świecenia diod: między zimnym a gorącym silnikiem zapalą się np. tylko 2-4 diody zamiast 10.
Najlepiej, gdyby LEDy zapalały się np. co 10 stopni. Wtedy pierwsza zaświeciłaby się np. przy 80 stopniach a ostatnia przy 170.
Aby to uzyskać trzeba by dobrze rozpracować zasadę działania układu LM3914 i zrobić bardziej rozbudowane dzielniki napięciowe na jego pinach 4..8, co może nie być takie proste.
Zgrubny opis układu LM3914 jest w pomarańczowej ramce: http://elportal.pl/pdf/k01/02_08.pdf a dokładny w nocie katalogowej: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf
Niestety tak już jest, że niby prosty układ przy próbie dostosowania go do konkretnego przypadku wymaga sporo wysiłku intelektualnego a potem prób praktycznych, bez gwarancji na sukces.
Ale jak się człowiek uprze... Wink (1)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 22:02, 09 Mar 2012    Temat postu:

Z moim doświadczeniem, wiedzą i szczęściem to wole sobie dać spokój.
Cóż, zostanie bez termometru. Trzeba wymyślić jakiś inny sposób pomiaru.
Na razie dzięki za info.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3768
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 8:27, 10 Mar 2012    Temat postu:

Napisałem o tych problemach nie po to aby Cię zniechęcać a tylko uświadomić, że dostosowanie układu do swoich potrzeb wymaga odrobiny wysiłku. Ja również planuję zrobienie sobie takiego wskaźnika temperatury i kilka miesięcy temu zrobiłem wstępną przymiarkę do tematu, rozważając odczyt temperatury właśnie za pomocą linijki diodowej zrobionej na bazie układu LM3914 albo miniaturowego woltomierza analogowego (ze wskazówką).
Wstępne "rozgryzanie" LM3914 doprowadziło mnie do wniosku, że jest to do zrobienia i układ końcowy będzie bardzo prosty ale trzeba starannie dobrać wartości elementów aby uzyskać pożądany efekt.
Nawet już kupiłem scalak i ten czujnik KTY84 do prób, tylko czas...
Gdybym się w końcu za to zabrał, to napiszę kawałek tutka, choć wcześniej możesz spróbować sam wgłębić się temat układu LM3914, co nie jest aż tak trudne, bo są 3 artykuły o tym na Elportalu

O tym, że trzeba całość dokładnie policzyć świadczy np. to, że kit AVT - podany w linku wyżej - nie będzie działał poprawnie właśnie na skutek źle dobranych i połączonych elementów na pinach 4..8. Po kilku obliczeniach wniosek jest taki, że ten układ zaświeci pierwszą diodę przy 80 stopniach a kolejną przy... 110 stopniach. Zatem pozostałe diody nigdy się nie zaświecą Wink (1)
Poza tym termistor powinien być o wartości 47k a nie 4,7k aby scalak się nie sfajczył na skutek zbyt dużego prądu LEDów.
Chociaż... nie sfajczy się, ponieważ LEDy... się nie zaświecą :]


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Sob 8:52, 10 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 20:53, 10 Mar 2012    Temat postu:

Ok ok, dzięki Happy
Mam chyba podobny problem jak Ty - mało czasu.
Alę coś pomyślę chociaż wątpię że dojdę do zamierzanego efektu Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin