Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tranzystorowy moduł zapłonowy

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:04, 06 Cze 2011    Temat postu: Tranzystorowy moduł zapłonowy

Chciałbym to zrobić:
[link widoczny dla zalogowanych]

Moze ktoś obcykany w elektronice się wypowie czy to cos da i jest sens z tym kombinować?Wink (1)

TAG-SYZ ELEK-BATE ELEK-PROB
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:46, 06 Cze 2011    Temat postu:

Sens jak najbardziej ale ten układ ma feler polegający na tym, że nie odłącza cewki WN przy nie pracującym silniku. Jeśli styki przerywacza ustawią się na zwarciu, to przez cewkę będzie płynął prąd rzędu kilku amperów, co może spowodować rozładowanie akumulatora albo uszkodzenie cewki. Np, gdy zostawi się kluczyk w pozycji "zapłon".
Poza tym niepotrzebny jest tranzystor T2 i towarzyszące mu elementy, bo one tam nic nie robią.
Lepiej adaptować do napięcia 12V układ opisany [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 9:13, 07 Cze 2011    Temat postu:

A mógłbyś napisać które elementy wymienić i na jakie i czy można go zrobić na IRF840 mam taki a tego IRFP460 nie maja w sklepie ewentualnie jaki inny się nada?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 11:07, 07 Cze 2011    Temat postu:

Może być IRF840.
Trzeba zmienić:
- R1=100 (moc co najmniej 2W, tylko 1 rezystor zamiast 3)
- R3=1k
- C2=220uF/25V
- D2 -dioda Zenera na 12V
- D3 jest niepotrzebna, bo IRF840 ma diodę w swojej strukturze


Ostatnio zmieniony przez Syzyf dnia Wto 11:08, 07 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:42, 07 Cze 2011    Temat postu:

Ok dzięki,a ile to wszystko mniej wiecej może pożerać akumulatora?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:33, 07 Cze 2011    Temat postu:

To zależy od rezystancji R uzwojenia pierwotnego cewki butelkowej - zmierz między stykami 1 i 15..
Z grubsza: I=(12/(R+1))/2, czyli dla cewki o R=4 omy będzie to (12/5)/2=2,4/2=1,2A.
R+1 bo rezystancja IRF840 wynosi ok. 1 om i podzielone przez 2, bo styki przerywacza przez ok. 50% czasu są zwarte a wtedy prąd przez cewkę płynie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:48, 08 Cze 2011    Temat postu:

Zmontowałem układzik..działa aż miło Happy
Iskra że hoho,wydaje mi się że motorek łatwiej odpala,na wolnych obrotach chodzi dużo stabilniej,platynki w ogóle nie iskrzą,wydaje mi się też że wkręca się na troche wyższe obroty,same plusy;)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 8:11, 09 Cze 2011    Temat postu:

Może zrobisz jakieś fotki? Na jakim radiatorze montowałeś MOSFET-a?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:32, 09 Cze 2011    Temat postu:

Dlaczego tranzystor a nie tyrystor? Lepszy jest ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:48, 09 Cze 2011    Temat postu:

Ten układ działa na całkiem innej zasadzie, niż zapłon tyrystorowy. Przede wszystkim współpracuje ze zwykłym przerywaczem a nie z czujnikiem indukcyjnym.
Jego zasada działania jest identyczna jak zapłonu bateryjnego, tyle że przerywacz jest jedynie elementem sterującym a główny prąd płynie nie przez styki lecz przez tranzystor połączony szeregowo z cewką butelkową. W tej roli nie można użyć tyrystora, ponieważ gdy jest on w stanie przewodzenia, to nie da się go wyłączyć zmianą napięcia na bramce. A trzeba przerwać przepływ prądu przez cewkę aby wystąpiła iskra. Dlatego stosuje się wysokonapięciowe tranzystory mocy - bipolarne albo MOSFET-y.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:50, 09 Cze 2011    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Tak to wygląda po zmontowaniu Happy
Radiator jak widać to kawałek aluminiowej blachy,jest wystarczający przejechałem się ok 10km i praktycznie w ogóle się nie grzeje jest tylko lekko ciepły.

Przez weekend trochę pojeździłem,zrobiłem ponad 100km i wszystko działa jak należyHappy Kultura pracy silnika jak na taki silnik na tym zapłonie jest naprawdę wg. mnie bardzo duża.Silnik odpala praktycznie z pół kopa zawsze za pierwszym razem.
Musze wspomnieć że bawiłem się trochę z regulacja i zmieniłem nastawy teraz przerwa na platynkach jest 0,3 a na świecy 0,6mm.


Ostatnio zmieniony przez mateuszek18183sr50 dnia Pon 21:29, 13 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mateuszek18183sr50
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:31, 21 Lip 2011    Temat postu:

Dziękuje za pomoc przy tym wynalazku:)
Do zamknięcia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grzesiek_simsons51
KIEROWNIK
<font color=green>KIEROWNIK


Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 5801
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:45, 21 Lip 2011    Temat postu:

Zamykam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin