Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Czujnik luzu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jurcyk
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Staszów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 10:53, 25 Lut 2015    Temat postu: Czujnik luzu

Witam , planuję założyć sobie takowy czujnik w swoim Simsonie s51. Nie mam jednak pomysłu w jaki sposób zrobić kontrolkę. Myślałem nad diodą LED z wbudowanym rezystorem 12V . Tylko w jaki sposób ją podłączyć , chciałbym raczej zasilać ją akumulatorem bo mam 12V. Ogólnie w simsonie mam instalację 6V platynki jednak przerobiłem kierunki, klakson , podświetlenie zegarów na 12V z akumulatorem i ELBĄ bo na 6V świeciły słabo.

Druga sprawa - czy można z Diod LED zrobić sobie kontrolkę świateł mijania np. zieloną i drogowych np. niebieską - Jak i gdzie trzebaby to popodłączać ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:54, 25 Lut 2015    Temat postu:

Do kontrolki luzu możesz użyć "LED na 12V" (czyli z rezystorem w środku): anodę podłączasz do zasilania z akumulatora, np. styku 15/51 stacyjki a katodę do konektora czujnika. W pozycji biegu jałowego obwód zostaje zamknięty i LED świeci.

Kontrolki świateł drogowych/mijania można zrobić na LED, choć nie radziłbym tutaj podłączenia "LED na 12V" (albo LED z szeregowym rezystorem) między masę a odpowiedni styk żarówki przedniej. Światła są zasilane napięciem przemiennym o dużej zmienności napięcia, co będzie powodowało zmianę jasności kontrolki przy zmianie obrotów silnika. Poza tym LED może się uszkodzić zarówno przy dodatniej połówce napięcia (zbyt duże), jak i przy ujemnej połówce, bo często LED mają niskie napięcia wsteczne (albo dołożyć diodę prostowniczą szeregowo z LED).

Lepiej użyć tranzystora, jako "pośrednika" załączającego LED zasilaną z akumulatora, czyli coś podobnego jak układ z lewej strony na rysunku poniżej. Tylko jeszcze szeregowo bazę połączyć z diodą prostowniczą i dodać za diodą równoległy kondensator (między katodę a masę) eliminujący miganie LED.



Czyli bazę poprzez diodę zasilić ze styku żarówki, a zasilanie V+ pobrać z akumulatora (15/51 stacyjki). Tutaj można by użyć "LED na 12V" i nie dawać rezystora R1. Po włączeniu świateł na odpowiednim styku żarówki pojawi się napięcie przemienne, które zostanie podane na diodę prostowniczą. Kondensator zostanie naładowany i napięcie z niego, poprzez rezystor R2 trafi na bazę tranzystora, który zacznie przewodzić powodując zaświecenie LED stałą jasnością, niezależnie od obrotów.
2 takie układy osobne dla każdej kontrolki świateł.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarasek
PREZES
<font color=red>PREZES


Dołączył: 31 Lip 2005
Posty: 527
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lubuskie
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:47, 25 Lut 2015    Temat postu:

Syzyf sprawdzałeś czy to działa ? ,napisz jakie wartości i rodzaj elementów zastosować.

Ostatnio zmieniony przez Jarasek dnia Śro 23:48, 25 Lut 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jurcyk
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Staszów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:39, 26 Lut 2015    Temat postu:

Dzięki Syzyf , twój autorytet w dziedzinie elektryki i elektroniki jest niepodważalny Happy
Ale nurtuje mnie jeszcze jedna rzecz - A gdyby kontrolkę Led świateł mijania zasilić akumulatorem bezpośrednio tak żeby w pozycji 2 stacyjki świeciła , coś podobnego jak podświetlenie zegarów z akumulatora które u siebie zrobiłem ? A kontrolkę świateł drogowych na podobnej zasadzie jak działa ona w obrotomierzach z wbudowaną kontrolką czyli 1 styk do przełącznika , drugi masa i zasilanie ? Czy coś takiego zdałoby egzamin ?


Ostatnio zmieniony przez Jurcyk dnia Czw 9:42, 26 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 14:45, 26 Lut 2015    Temat postu:

Jarasek napisał:
Syzyf sprawdzałeś czy to działa ? ,napisz jakie wartości i rodzaj elementów zastosować.

Tak, sprawdziłem "na stole", tzn. jako sygnał napięcia przemiennego symulujący lampę przednią użyłem transformatora, a zamiast akumulatora: zasilacza napięcia stałego 6...15V. Taki schemat:

[link widoczny dla zalogowanych]

Uz- podłączyć do plusa akumulatora, np. styk 15/51 stacyjki, "styk lampy" - podłączyć do odpowiedniego styku żarówki, np. świateł długich.
Działanie: po pojawieniu się napięcia przemiennego na styku żarówki ("styk lampy"), zostanie ono wyprostowane przez diodę D1 i podane poprzez rezystor R1 na bazę tranzystora T, który w dodatnich połówkach napięcia wejdzie w stan przewodzenia, co spowoduje świecenie LED.

Wartości elementów: T- dowolny tranzystor NPN małej mocy np. BC547,BC237 itp, R1- od 10k do 47k (moc dowolna), D1- dioda prostownicza/impulsowa np. 1N4148, 1N4001...1N4007, D2- LED o możliwie dużej jasności świecenia (aby było widać w dzień).
Jeśli LED będzie "na 12V", to R2 jest zbędny. Jeśli będzie to zwykła LED bez rezystora, to R2 trzeba obliczyć wg wzoru R2=(Uz-Ud)/Id, gdzie: Uz-przyjęte maksymalne napięcie panujące na akumulatorze w trakcie ładowania, Ud-napięcie przewodzenia LED (z katalogu albo zmierzyć miernikiem), Id-max prąd przewodzenia LED (typowo 20mA).
Koszt elementów ok. 3 zł
Przykładowo dla instalacji 12V: Uz=16V, Ud=3,2V, Id=20mA=0,02A
R2=(16-3,2)/0,02=640 omów. Należy dobrać większy niż wyszło z obliczeń np. co najmniej 680 omów lub więcej.
Dla instalacji 6V: Uz=8,5V, Ud=2,2V, Id-20mA, to R2=(8,5-2,2)/0,02=315 omów, czyli wybrać 330 omów lub więcej

Taki schemat ma tą wadę, że LED świeci tylko w dodatnich połówkach napięcia sterującego z żarówki przedniej, czyli "miga" z częstotliwością pracy silnika, tzn. powyżej 25 Hz (przy 1500 obr/min). W rzeczywistości takie miganie będzie słabo widoczne ale będzie też skutkować mniejszą jasnością świecenia.
Lepszy schemat jest poniżej: można dołożyć kondensator C1, który wygładzi napięcie sterujące, czyli usunie miganie i zwiększy jasność. Dodatkowo można tam dodać rezystor R3 o wartości 100 omów, który zabezpieczy D1 przed nadmiernym prądem ładowania tego kondensatora. Powinien wystarczyć kondensator ceramiczny o pojemności 100nA lub więcej (napięcie dowolne, cena 0,50 PLN).

[link widoczny dla zalogowanych]

Jurcyk napisał:
A gdyby kontrolkę Led świateł mijania zasilić akumulatorem bezpośrednio tak żeby w pozycji 2 stacyjki świeciła

To powinno działać ale trzeba by się zastanowić, czy jest sens sygnalizacji włączenia świateł, skoro obecnie trzeba cały czas jeździć ze światłami włączonymi. Po co więc kontrolka, która zapali się na 2 pozycji stacyjki (włączenie świateł), skoro i tak zawsze jeździsz ze stacyjką na 2 pozycji Wide grin
Moim zdaniem wystarczy tylko kontrolka świateł długich: skoro nie świeci, to wiadomo, że jedziesz na krótkich.
Jeśli chodzi o podłączenie "jak w obrotomierzu", to niestety nie wiem, bo nie miałem styczności.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jurcyk
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Staszów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:41, 26 Lut 2015    Temat postu:

Tak zasadniczo masz rację Syzyf. Wystarczy mi kontrolka świateł długich. Spróbuje się pobawić tylko nie wiem czy będę potrafił to wszystko podłączyć bo troszkę pracy przy tym jest. A gdzie można dostać ten kondensator i inne elementy ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:48, 26 Lut 2015    Temat postu:

Elementy dostaniesz w każdym sklepie elektronicznym. Ponieważ są to najbardziej typowe, powszechnie używane elementy, to można je też wygrzebać z jakiegoś starego, zepsutego sprzętu elektronicznego.
Można też kupić poprzez internet, ale koszt wysyłki przewyższy wartość części.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jurcyk
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 16 Lip 2014
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Staszów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:09, 27 Lut 2015    Temat postu:

Dzięki wielkie za pomoc. Pozdrawiam serdecznie ! :]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin