Forum Forum o Simsonach Strona Główna Forum o Simsonach
Forum wszystkich posiadaczy motocykli Simson
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

3 cewki i trójfazowy regulator napięcia z dużego skutera
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 15:50, 12 Sty 2014    Temat postu: 3 cewki i trójfazowy regulator napięcia z dużego skutera

Witam, Panowie, czy w zapłonie platynkowym można dać 3 cewki świetlne każda z masą i zastosować regulator 3 fazowy np. taki: [link widoczny dla zalogowanych]

Czy w platynkowym zapłonie wszystkie cewki są przesunięte o 120° bo chyba tylko wtedy by to dobrze działało.
Zapłon wtedy byłby z akumulatora i żarówka H4 z przodu
Czy może jakieś inne rozwiązanie ??

Dodam, że miałem wcześniej 2 cewki świetlne masowe (42W - 204) podłączone pod H4 ale ładowania nie było, wsadziłem więc żarówkę R2 45W i wtedy OK ale słabe światła
Potem padła mi cewka zapłonowa i zrobiłem zapłon z aku, ale mimo wszystko trzeba doładowywać aku co tydzień
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 17:24, 12 Sty 2014    Temat postu:

Dlaczego nie założysz 3 cewek ładowania ( bezmasowych oczywiście ) do każdej z niej mostek, wyjścia połączyć.
Całą elektrykę zasilić z aku łącznie z zapłonem, nie uciągnie ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 17:44, 12 Sty 2014    Temat postu:

mam przygotowane nawet 3 ceki świetlne odmasowane i do tego 3 mostki prostownicze. Problem polega na działającym i bezproblemowym regulatorze napięcia, żeby na aku nie szło więcej jak 14V
Po za tym na tak zwanym 3 fazowym powinna być lepsza wydajność prądu użytkowego.

Myślałem nad takim rozwiązaniem wszystko z aku, lecz czasem w jeździe miejskiej może braknąć prądu ( światła, krótkie podjazdy itp wiecznie niskie obr.)
można by zrobić na 1 pozycji stacyjki światło z cewek, reszta na ładowanie.
A na 2 pozycji wszystkie cewki na ładowanie i światła z aku do jazdy nocą.


Ostatnio zmieniony przez DeNiroRob dnia Nie 17:59, 12 Sty 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pustack
V.I.P
<font color = orange>V.I.P


Dołączył: 09 Kwi 2009
Posty: 4332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grybów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:45, 13 Sty 2014    Temat postu:

Z tego co mi wiadomo to właśnie Syzyf tak ma u siebie, że za dnia światła z cewek a w nocy ( 2 poz stacyjki ) z akumulatora.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 8:46, 14 Sty 2014    Temat postu:

Tylko ,że z tego co mi wiadomo, jego regulator nie daje rady przy 3 cewkach Sad (1)
Chyba zostanie mi zrobić tak 2 cewki na światła i jedna na ładowanie z regulatorem od skutera
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 20:59, 14 Sty 2014    Temat postu:

Czy daje radę, czy nie - najłatwiej przekonać się w praktyce. Wiem, że Antonio podłączał do 3 cewek, tranzystory mu się paliły, strasznie narzekał i wydał swoją opinię, że to się nie nadaje do niczego.
Cóż, jak się coś robi, to trzeba mieć o tym jakieś pojęcie...
Dziwne, że u mnie przy 2 cewkach tranzystory nawet się nie grzeją, nie mówiąc o paleniu się i wybuchaniu. A układ działa, bo ostatnio grzebałem w instalacji i zapomniałem podłączyć regulator. Po przygazowaniu żarówki szlag trafił. Czyli działa :]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:37, 14 Sty 2014    Temat postu:

ELEKTRODA ... trochę inaczej o tym mówi... szczególnie wątki innych userów o tym ustrojstwie... (cyt: "ten regulator to żart" i to nie ma prawa działać prawidłowo bo szczyty napięcia są za duże i mogą niszczyć aku .... itp, itd )

Syzyf... jak to podłączysz pod 3 cewki (204) 42W (na nowym magnecie) odmasowane do tego 60W H4 + 5W tył + ładowanie i będzie działać i nie palić się Happy to spróbuję... :P
Cewki wtedy powinny dać około 120W... czemu, nikomu to w zasadzie nie wyszło Sad (1)

Docelowo dużo w nocy jeżdżę w trasie ( max obr. i prędkość ), a zaraz potem miasto:( światła, skrzyżowania itp...


Ostatnio zmieniony przez DeNiroRob dnia Wto 22:42, 14 Sty 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:19, 14 Sty 2014    Temat postu:

DeNiroRob napisał:
ELEKTRODA ... trochę inaczej o tym mówi... szczególnie wątki innych userów o tym ustrojstwie... (cyt: "ten regulator to żart" i to nie ma prawa działać prawidłowo bo szczyty napięcia są za duże i mogą niszczyć aku .... itp, itd )

Jeśli coś się cytuje (?), to dobry obyczaj każe podać źródło.
Podaj link do tematu na Elektrodzie, z którego podałeś ten cytat.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:59, 15 Sty 2014    Temat postu:

Syzyf, proszę bardzo... [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:59, 16 Sty 2014    Temat postu:

DeNiroRob - z tematu z linku ([link widoczny dla zalogowanych])jasno wynika, że osoba która wyraziła swoje negatywne opinie na temat mojego układu (jack63), nie zadała sobie nawet trudu przeczytania tematu z jego opisem, który przecież znajduje się na Elektrodzie ( [link widoczny dla zalogowanych]). Można tam przeczytać opinie ludzi, którzy zapoznali się z pełnym opisem i jakoś nie widzę tam tekstów typu "ten regulator to żart".
Przypomina to krytykowanie książki, której się nie przeczytało i świadczy negatywnie głównie o osobie krytykującej, a nie o przedmiocie osądu.
Przytaczasz opinie swojego mentora/guru, szkalujące mój układ. Jedyne co masz mi do zarzucenia, to że ktoś coś powiedział, a ty uważasz tą wypowiedź za wyrocznię.

Przytoczę te zarzuty:
Dla DeNiroRoba wyrocznią jest to, że ktoś napisał:

- Ten regulator to jakiś żart? Gdzie reszta schematu?
- Nie napisałem, że nie może działać, tylko że jest "zbyt prosty".
- Ten regulator jest zbyt prosty aby był skuteczny. Nie ma żadnych zabezpieczeń!

Podstawowy zarzut jest taki, że układ jest zbyt prosty. Czy jest jakiś zarzut merytoryczny?
Nie. Jest tylko opinia "jest zbyt prosty". Pierwszy raz słyszę coś takiego: układ działa zgodnie z założeniami autora, ale ma ogromną wadę: jest zbyt prosty.
To tak głupie, że aż śmieszne Wide grin

Spróbowałem z gąszcza tych opinii wyłuskać jakiś zarzut o charakterze technicznym::
Dla DeNiroRoba wyrocznią jest to, że ktoś napisał:

- Czy masz świadomość, że napięcie "stabilizowane" w tym układzie bardzo zależy od charakterystyki egzemplarza tranzystora i jego temperatury?
- Ten układ powinno się sprawdzać i regulować(!) na stole za pomocą zasilacza z reg. napięciem.
- Próg otwarcia wg. datasheet to 2-4 V. Spory rozrzut. Nie uważasz?

W opisie układu (na końcu) jest dodatek, w którym opisałem proces regulacji, dobierania napięcia Zenera itd.
Jest tam jasno napisane, że układ trzeba wyregulować przed użyciem. Większość układów elektronicznych przed uruchomieniem wymaga jakiegoś procesu regulacji bądź pomiarów. Ten również tego wymaga, więc co w tym dziwnego?

Dalsza tyrada w stylu mentorskim zawierająca zarzuty techniczne :
Dla DeNiroRoba wyrocznią jest to, że ktoś napisał:

Przeczytaj sobie a będziesz wiedział dlaczego spaliłeś tranzystor:
[link widoczny dla zalogowanych]
A jak przeczytasz to sam sobie odpowiesz na moje pytanie: Czy ten regulator to żart?
W takim układzie tranzystor powinien pracować impulsowo. Jak nie, to każdy na prawie każdym radiatorze (a nie twojej blaszce) się spali.
Tak nawiasem to cały układ jest diodą zenera większej mocy.

Z tych słów wynika, że jack63 nie przeczytał opisu i nie rozumie dlaczego tranzystor w tym układzie nie może pracować impulsowo (w domyśle: z pełnym otwarciem kanału, dzięki czemu jego rezystancja będzie bliska zeru, a tym samym moc (ciepło) wydzielona na tranzystorze będzie mała). To jest zarzut bez sensu, bo oderwany od umiejscowienia tego regulatora w instalacji Simsona. Przecież on jest podłączony za mostkiem prostowniczym, wprost do plusa akumulatora (poprzez bezpiecznik). Gdyby układ pracował impulsowo i całkowicie otwierał MOSFET-a (zwierał plus do masy) , to przy pierwszym zadziałaniu spaliłby bezpiecznik chroniący akumulator.
Przecież to jest celowe założenie, że MOSFET nie otwiera się na maxa, tylko proporcjonalnie do potrzeb. Ten regulator ma tylko "upuszczać" do masy nadmiar energii z cewek, a nie przejmować na siebie całą ich moc. Jeśli 2 cewki wytwarzają moc ok. 90W, to bilans energetyczny jest taki: żarówki pobierają moc ok. 40W (35W przód + 5W tył), akumulator ok. 30W (14V x 2A prąd ładowania), czyli łącznie ok. 70W. Jeśli powstanie sytuacja, że cewki dają 90W, to nadwyżka w postaci 20W zostanie skonsumowana przez regulator, a konkretnie jego tranzystor. W jego danych technicznych podano może on wydzielić ok. 90W mocy i nagrzać się do temp. 175 stopni, więc droga do spalenia się tranzystora jest trochę daleka.

Oczywiście istnieje ryzyko, że np. gdy spali się przednia żarówka, to moc którą przejmie na siebie regulator wzrośnie do np. 60W. Zdaję sobie z tego sprawę. Ale zrobiłem próby, gdy JEDYNYM obciążeniem 2 cewek był tylko ten regulator, co w normalnej eksploatacji nie ma miejsca. Przy max wysokich obrotach silnika oczywiście radiator dość mocno się nagrzał, ale tranzystor wytrzymał i przeszedł tą próbę bez szwanku (pracuje do dzisiaj).
Celem tego regulatora jest przejęcie na siebie chwilowego nadmiaru wytworzonej mocy, a nie zużywanie jej całej.

Podsumowując:
DeNiroRob - wyrażasz się krytycznie o moim układzie cytując opinie kogoś, kto nawet nie zapoznał się z pełnym opisem, przez co plecie bzdury.
Obciach Wide grin
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 22:35, 18 Sty 2014    Temat postu:

Syzyf nie chciałem Cie krytykować ani nic z tych rzeczy, tylko czytając różne posty i szukając po necie wyszło , że to nie najlepszy pomysł Sad (1)
Sprawdzę sobie ten układ zlutuję go na "pająka" i zobaczymy Happy

Choć wolałbym po prostu coś kupić i zamontować, i już, jak to z regulatorem od skutera.
I mam jeszcze pytanie, czy dało by się podpiąć 3 cewki(42W) z masą każdą do osobnego regulatora ( 3 regulatory) i po nich połączyć razem ?? czy wtedy wystarczy mocy na H4 60W z przodu + 5W tył + zapłon z aku około 30W no i ładowanie
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 9:03, 19 Sty 2014    Temat postu:

To jest tak, że jak układ zostanie bez sensu skrytykowany, to jakimś czasie nikt już nie pamięta z jakiego powodu - pozostaje opinia, że ktoś miał z nim problemy i "coś z nim nie tak". Negatywna opinia poszła w świat i nie ważne, że nie miała uzasadnienia.

DeNiroRob napisał:
czy dało by się podpiąć 3 cewki(42W) z masą każdą do osobnego regulatora ( 3 regulatory) i po nich połączyć razem?


Regulator ze skutera jest podłączany równolegle do cewki masowej. Jeśli do każdej cewki podłączysz osobno regulator, to nie ma tutaj opcji, że "po nich" (regulatorach) połączysz jakieś wyjścia razem, bo one są połączone równolegle. Narysuj sobie takie podłączenie i od razu zobaczysz, że jest to to samo, jakbyś połączył ze sobą najpierw odczepy 3 cewek a potem dołączył to tego równolegle 3 regulatory. Żarówki również są podłączane równolegle do tego wszystkiego.
Ogranicznik w regulatorze ze skutera działa w ten sposób, że po wystąpieniu w ujemnej połówce przebiegu sinusoidalnego napięcia granicznego, następuje wysterowanie tyrystora, który powoduje zwarcie uzwojeń cewki do masy i spadek napięcia do 0V do końca trwania ujemnej połówki. Nie wierzę, aby każdy regulator miał identycznie ustawiony próg załączenia. Z tego prosty wniosek, że jeśli zadziała pierwszy z regulatorów i spowoduje zwarcie, to następne już się nie włączą. W efekcie będzie pracował tylko 1 regulator, a pozostałe 2 będą tylko do ozdoby.
Zatem trzeba użyć tylko 1 regulatora ale podstawowe pytanie jest takie, czy tyrystor w środku (zaprojektowany dla 1 cewki) wytrzyma prąd 3 razy większy. Tego nie wiem.

W pierwszym poście pisałeś, że już miałeś podłączone 2 cewki 42W (połączone zapewne równolegle), które zasilały żarówkę H4. Skoro świeciła dobrze, to znaczy, że przy 3 cewkach będzie świeciła jeszcze lepiej.
Regulator ma wyjscie na akumulator, zatem wystarczy do niego wpiąć plus akumulatora poprzez bezpiecznik i będzie ładowanie.
Czyt to ładowanie będzie wystarczające do zasilenia układu zapłonowego i kierunków - to już można sprawdzić tylko praktycznie. Oczywiście najlepiej, jeśli układ zapłonowy jest elektroniczny a nie prosty bateryjny, czyli plus z aku wprost na przerywacz (żre dużo więcej prądu, niż elektroniczny).

Można więc spróbować tak zrobić, aczkolwiek trzeba pamiętać o kilku sprawach:
- zasadniczo cewek nie powinno łączyć się równolegle, bo każda jest minimalnie inna i generuje inne napięcie. Przez to płyną w nich prądy wyrównujące, przez co cewki mogą się grzać. Przy połączeniu równoległym powinny to więc być cewki jak najbardziej podobne, czyli fabrycznie nawijane, "takie same". MUSZĄ mieć taki sam kierunek nawinięcia zwojów aby napięcia miały tą samą fazę. Równoległe połączenie 2 cewek, które mają różne fazy spowoduje przepływ max prądu w uzwojeniach (jak przy połączeniu 2 baterii: plusy z minusami, czyli zwarcie)
- "ograniczanie napięcia" w regulatorze ze skutera jest prymitywne: w ujemnej połówce, po przekroczeniu progu, następuje zwarcie poprzez tyrystor, czyli ta połówka "znika". Spodziewany efekt, to przygaśnięcie żarówki na skutek spadku dostarczonej mocy z umownych 100% do ok. 60%. Potem znowu wzrasta przy wzroście obrotów, bo dodatnia połówka rośnie.
- układ ładowania w takim regulatorze jest identyczny jak w fabrycznej ELBIE, czyli bardzo prymitywny. Jeśli aku nie jest max naładowany, to dodatnia połówka napięcia (poprzez kolejny tyrystor) zostaje podana na plus. Jeśli aku jest naładowany, to ładowanie zostaje odcięte. Napięcie w trakcie ładowania nie jest w żaden sposób ograniczane: ile cewki dadzą, tyle dostanie aku. Czy to jest dla niego zdrowe? Podejrzewam, że nie bardzo, ale nie znam się na akumulatorach.
Warto też pamiętać, że:
- ładowanie występuje tylko w czasie dodatniej połówki napięcia, czyli jest o 50% słabsze niż przy cewkach z mostkami.
- gdy napięcie wzrośnie powyżej progu włączenia się tyrystora, to cała reszta przebiegu jest zwierana do masy, czyli tracona na ciepło wydzielone w cewkach (grzeją się). Taki regulator jest więc mało efektywny i powyżej progu wykorzystuje tylko ok. 60-70% energii dostępnej z cewek.

Dla porównania mój "zbyt prosty, aby działał" :P regulator:
- rzeczywiście ogranicza napięcie do ustalonego poziomu ok. 14,5V, przez co ogranicza napięcie na żarówkach i "przyjaźnie" ładuje akumulator
- wykorzystuje obie połówki napięcia do ładowania, czyli 90% możliwości (10% napięcia jest tracone na mostkach prostowniczych cewek)
- nie traci bezsensownie mocy: powyżej progu zadziałania instalacja cały czas jest zasilana w 100%, a marnowana (do masy) jest tylko nadwyżka energii, którą i tak już żadne odbiorniki nie są w stanie skonsumować. Na dodatek te straty, czyli ciepło są "wyprowadzone" z cewek: zamiast nich, grzeje się radiator tranzystora
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:42, 19 Sty 2014    Temat postu:

Mam w sumie 5 cewek 42W (204) 3 szt. odmaasowane Happy i 2szt z masą wszystkie jednej firmy i nawijane oryginalnie...

Syzyf podjął byś się polutowania modułu zapłonowego i Twojego regulatora ??
( nie mam możliwości trawienia płytek, ani żadnego doświadczenia w tym ) radiatory jakieś mam i sobie je zamontuje.... itp dopasowanie regulatora, myślę , że też sobie już sam zrobie....

oczywiście dogadamy się co do wynagrodzenia Happy najlepiej na PW resztę
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Syzyf
Śpiący na Forum
Śpiący na Forum


Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 3767
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 14:21, 19 Sty 2014    Temat postu:

Z założenia nie robię układów na zamówienie, bo po prostu nie mam na to czasu.
W przypadku tego układu w zupełności wystarczy kupić sobie małą gotową płytkę uniwersalną (kilka złotych), która ma już wytrawione ścieżki i wywiercone otwory. Przyciąć do rozmiaru, włożyć elementy, polutować i gotowe.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DeNiroRob
Nowicjusz
Nowicjusz


Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:25, 19 Sty 2014    Temat postu:

OJ no Syzyf... też starszy jestem... :P (36)
Simsonek mi na dojazd do pracy służy... i czasem gdzieniegdzie w 2 osoby :P
( teraz idzie tam cylek RZT 90 i skrzynka 5b)... dużo jazdy w trasie i dużo w mieście.... ja średnio robie 10Tyś rocznie :P
więc potrzebuje czegoś niezawodnego :P


Ostatnio zmieniony przez DeNiroRob dnia Nie 23:29, 19 Sty 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum o Simsonach Strona Główna -> Elektryka Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin